Do more of what makes you happy

Jag har en tavla som säger som rubriken. 
 
Jag tittade på den så sent som idag och nickade instämmande. 
Och jag har "fångat" dagen så gott jag kunnat.
 
Jag tog den sedvanliga sovmorgonen. Ja idag blev den ju ännu längre enligt klockan eftersom vi förlorade en timme inatt. JO visst vi får tillbaka den i höst men hallå liksom. Ränta på det då?
 
Sen tog jag en sen brunch med våfflor. Vårfrudagen - våffeldagen. 
 
Så självklart gjorde jag några våfflor som jag sen avnjöt med vispad grädde och hjortronsylt som jag kokat själv på bär jag plockat själv. 
 
Solen sken och jag blev lite taggad att fika ute. Ja för vi gick väl alla ut vid två inatt och ställde fram trädgårdsmöblerna och då ska de banne mig användas också. ;)
Så ja iaf, jag fikade ute. Men det blåste lite svala vindar mellan varven men med jackan på var det okej att sitta där. 
 
Och så har jag bäddat rent i sängen och hängde ut täckena och kuddarna på vädring. Öppnade och vädrade sovrummet också. Jag har innanfönster som skruvas fast och tejpas så det är inte så bara, att öppna och vädra vintertid. Men idag blev det vädrat. Så inatt sover jag nog som en prinsessa tänker jag. 
 
Och nu ikväll så tog jag tag i en sak som jag laddat för länge. Tuppslakt. Två tuppar fick flyga till tupphimlen och nu ligger de i min kyl och väntar på tillagning om nån dag. De får ligga till sig lite först bara. 
Det kändes faktiskt inte alls lika jobbigt den här gången. Jag har ju nackat en tupp alldeles själv en gång förut och då var jag tvungen att pausa och gråta en skvätt när den väl hängde för avblodning. Men idag var jag beredd på exakt hur mkt de sprattlar fastän de är uppenbart döda så idag gick det bra. 
 
Jag orkar inte stå o plocka, utan jag flådde dem. De ska ändå kokas och då spelar skinnet ingen roll. 
 
Urtagningen tog längst tid. Jag har inte riktigt fått till snitsen på det än. Men tupp nummer två gick ju fortare. Jag stod utomhus i det fina vädret och flådde men sen gick jag in och fortsatte urtagningen inomhus i värmen. 
 
Jag har fortfarande på tok för många tuppar men nu är två av bråkstakarna borta iaf. Jag får gå och titta lite och fundera på vilka som ska ryka nästa gång. De är ju alla så fina så det är svårt att välja när ingen egentligen är elak. 
 
Men ja, jag är nöjd med min lediga söndag. Jag tycker mig ha gjort saker som gör mig glad. Mest hela dagen. Till och med tuppslakten. För jag kände mig nöjd när jag var klar. 

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag är sjukt imponerad över att du lyckas med att "ha ihjäl" tupparna sådär. Och att fixa allt efteråt också. Du är en riktigt grym tjej anser jag! Jag hoppas att de smakar gott sen också!

Sov du gott med vädrat sovrum då? Jag är en frysskit så jag hatar att vädra när det är allt ute 😂 För då åker fleecefilten på mig under natten också, trots ett tjockt täcke också!

Ha en fin måndag!!

Svar: Nu visste jag vad som krävdes så det var inte hälften så jobbigt som första gången. Därmed inte sagt att jag inte kommer våndas innan ändå. De kommer nog att smaka alldeles prima. Jag sov som en prinsessa o jo jag är också en fryslort när det kommer till sova. Men yllefilten brukar värma gott.
Kalla mig M

2018-03-26 @ 10:02:11
URL: http://mamafeelings.blogg.se
Postat av: Marianne

Visst är det svårt att välja, men jag bestämmer rätt tidigt vilken som ska vara kvar, jag har en vit leghorn som är rätt gammal, en isländare som egentligen är för liten storlek, han är så vacker och tar väl hand om sina damer så han får stanna, sen har jag sparat en från sommarens skörd.

Ett vädrat sov rum och rena lakan i sängen...sover man inte skönt där, då har man sömnproblem; )

Svar: De här var utkikade sen länge. Nu ska jag bara se hur gruppdynamiken ändras o kolla vilka som ska gå i nästa omgång. Har typ 12 tuppar i varierande ålder o storlek så fler MÅSTE bort.
Kalla mig M

2018-03-26 @ 10:20:10
URL: http://marresmams.blogg.se
Postat av: Marianne

Janne brukar också flå tupparna, men jag ville prova plocka, han sa att det var lättare att ta ur de när han flått.

Svar: Ja det tror jag också att det är. Nu får jag inte vänta så länge på nästa slakt så jag hinnet glömma hur man gör. Googlade fram en bra beskrivning som jag följde.
Kalla mig M

2018-03-26 @ 10:21:29
URL: http://marresmams.blogg.se
Postat av: Helen

Wow, nu blev jag imponerad - Tuppslakt
Jag kan inte annat än att hålla med dig - Det är viktigt att göra saker man mår bra av

Svar: Ja det är så lätt att glömma bort må-bra-biten i ekorrhjulet.
Kalla mig M


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0