Husmor i farten igen

(sorten är Säfstaholm)
 
Jag har förstått att många klagar över att det inte blir några äpplen iår. 
 
Ja iaf folk i mina trakter verkar ha ont om den varan. 
 
Mina träd levererar hursomhaver. Många andra år när folk har äpplen i drivor så gapar mina äppelträd tomma. 
 
Jag blev påmind om ett recept på äppelsirap när jag gick igenom mina minnen på fejjan. Så nu kokar jag röda äpplen för att få lite finfin äppelsirap. Men jag halverade receptet. 
 
Som vanligt är jag ju ute i sååå god tid. Ska ju vara i stan om mindre än en timme. Men det får koka som det ska och sen kan det stå och rinna av tills jag är hemma igen. Vem har bråttom liksom. 
 
 
 
 
Äppelsirap
2 kg äpplen
1 1/2 l vatten
7 dl strösocker
3 kanelstänger
---
Dela, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Lägg dem i en kastrull med vattnet. Koka med lock tills äpplena börjar mosa sig, ca 30 minuter.
Lägg moset i en silduk eller i en kökshandduk i ett durkslag. Låt rinna av tills det blir ca 1 liter vätska, ca 1 timme.
Koka upp äppelsaften med socker och kanelstång. Låt koka ca 20 minuter utan lock. Ju längre koktid desto tjockare sirap.
Skumma av och häll upp på rena glasburkar.
 
Det här receptet ska ge ungefär 1 liter färdig sirap.

Kommentarer
Postat av: leila

Nu är jag här och kikar recept :) Verkar ju enkelt och gott. Ska snart kila vidare till din fotoblogg

Svar: Har uppdaterat lite dåligt där på sistone
Kalla mig M

2017-09-20 @ 19:53:12
URL: http://leilasfoto.se
Postat av: marianne

Wow...det måste jag testa, jag har röda äpplen på min lilla radhusplätt och på gården finns det också. Men vänta nu...Vad ska jag ha sirap till? The?
Hur som helst hörde jag också folk klaga på dålig äpprlskörd, men vi har massor...kanske hönsens förtjänst???

Svar: Riktigt gott på pannkakor också.
Kalla mig M

2017-09-21 @ 23:44:54
URL: http://marresmams.blogg.se
Postat av: marianne

Pannkakor är inte min grej....gillade det förr, men vet inte hur det är nu, då jag inte ätit det på minst 15 år, jag fick alltid ont i magen av de.

Svar: Aha nä då är det nog inget för dig.
Kalla mig M

2017-09-22 @ 09:45:38
URL: http://marresmams.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0