Äggstra äggstra

Idag var det dags sa mamma höna. Idag ska vi gå ut i stora vida världen.
Det är skönt att ha en fluffig mammarumpa att värma sig i när man bara är några dagar gammal.
 
I den där hönsgruppen på fb som jag är med i så läser man om vilka bekymmer en del  har med att integrera kycklingarna och mamman tillbaka i flocken. 
 
Om man inte gör så svårt för sig utan låter mamman ligga kvar o ruva bland sina kompisar så blir det oftast inte så stora bekymmer när äggen kläckts heller. 
 
Bilden här nedanför visar hur alla kycklingarna genast var accepterade som en del av flocken. Ingen gav några tjuvnyp för att de kom för nära fel höna. 
Den här bilden här nedanför är väl för gullig? Jag tänkte genast på Emil i Lönneberga och när Emil säger "du och jag Alfred".
Förstår ni nu hur svårt det är att hålla reda på ett myller av smått? 
Tänk då bara hur svårt det kommer vara nästa vecka när 12 ägg till är beräknade att kläckas. Jag delar upp dem i ljusa och mörka och räknar så för att ens ha en chans att hinna med. 

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag dör sötdöden faktiskt!
Visade min minsta tös bilderna och hon ville ha en gul liten lurvis kyckling i sängen när hon ska sova ;)

Svar: Hahaha mja, hon kanske inte skulle vilja dela säng med den när den lämnat sitt visitkort sen. Höns är väldigt duktiga på sånt. De bajsar tametusan ÖVERALLT och går inte att få rumsrena.
Kalla mig M

2017-10-05 @ 16:52:19
URL: http://mamafeelings.blogg.se
Postat av: marianne

Jag har också funderat på det där att de krånglar till allt så, och har de en mamma är det ju inga problem alls.....jag flyttade ju mina p.g.a att jag inte ville de skulle springa fritt på gården är de var nya, men nu är de hos den övriga flocken och de vuxna som känner sej manade hjälper till att fostra. Ett litet problem bara...en annan höna har blivit så kycklingsugen att hon lagt sej...men hon byter reden då och då så det blir nog inget.

Svar: Ja jag fattar inte att de ska vara o peta i vad naturen fixar så bra själv. Jag bar förvisso in den här lilla (hrmm) familjen och stängde in i en box med mat och vatten men det är mer för att jag är rädd att nån skata eller katt ska ta dem. Och det är inte stängda väggar på boxen så alla kan gå in och hönan kan gå ut. Bara inte de små. Och om nån dag har de fått mer rutin på allt. Jag har förlorat allt för många små för att jag inte varit med och passat dem vid utegång så nu vill jag gärna se att de får lite mer skinn på benen så att säga för att gå obevakade ute.
Kalla mig M

2017-10-05 @ 18:35:06
URL: http://marresmams.blogg.se
Postat av: marianne cargus

Som jag gjorde, men det är ju lite skillnad när de andra kan träffa de.
Vi har lite högre "tröskel" ut från hönsgården så de riktigt små kan vara ute från början, men nu när de är några veckor hoppar de över...

2017-10-06 @ 21:22:02
URL: http://marresmams.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0