Söndag

Jag avslutade utedagen med att faktiskt peta ner lite fröer i jorden. De har ju lovat regn i mitten av veckan och då är det väl bra om de har kommit på plats före tänker jag.
Morötter, salladslök, rödbetor, mangold, dill, sallad och huvudsallad var väl det jag petade ner idag. Senare ska jag även peta ner ärtor och bönor. Jag täcker fröna med grov sand som ni kan se på bilden här ovanför. Det gör jag mest för min egen skull för att lättare kunna se var raderna går. Det blir liksom lite lättare att rensa också då. 
 
Och sen har jag lagt ett lager halm uppepå. Dels för att jag planerat att täckodla under just halm och dels för att hindra hönsen och katterna från att sprätta runt fröna i en salig röra. Jag får bara vara med och hålla lite koll när det börjar gro och titta upp så jag kan glesa precis vid plantorna som ska vara.
 
Sen åkte potatisen ner också. Jag hoppas att det inte fryser så det genomfryser genom ett tjockt lager halm sen nu.
Den har jag bäddat åt med massa halm under. För det har växt gräsmatta precis där fram tills nyligen och då är risken stor att man får knäpparlarver i alla potatisarna. Inte alls trevligt eller aptitligt. Så jag hoppas att jag kan minimera maskhål i potatisarna på det viset.
Sen la jag en skopa jord över varje potatis för att ge groddarna något att starta med. Men sen får de nog snällt hållas med bara halm som växtmaterial. Och potatis behöver inget mer. Bara man ser till att det hålls fuktigt så halmen ligger kvar och det inte blir gröna potatisar. I år ska jag försöka täcka vartefter lite bättre så kanske skörden blir ännu bättre än sist  jag odlade potatis i halm. Det blev finfina potatisar som knappt behövde sköljas innan kokning. 
 
Ett gäng chalottenlökar ska också ner i jorden men jag måste fixa en pallkrage till dem först. De fick inte plats liksom. 
 
En helt okej dag som började med att vi fortsatte slänga sopor från gården. Sen käkade vi pannkakor med jordgubbssylt och vispad grädde och när jag inte längre orkade städa gård så gick jag in och bakade lite kakor och nu på kvällskvisten avslutade jag med lite trädgårdspåta och #växtkärlek. Det blev en stunds batteriladdning för både hjärta och hjärna. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0