Baka liten kaka

Jag fick ett ryck och bakade lite småkakor.
 
Fy rackarns så goda de blev.
Sega jordnötskakor som jag googlade fram receptet till.
 
Jag halverade receptet för jag hade ingen lust att stå o trilla kakdeg i evigheters evighet. Ångrar mig nästan. 
 
Det skulle vara ett ägg med i degen och hur löser man det med att halvera mängden? Jo man tar ett dvärghönsägg såklart 😉
 
Mitt sötsug blev nästan helt tillgodosett nu.
 

JORDNÖTSKAKOR

  • 1 dl strösocker
  • 1 dl farinsocker
  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl jordnötssmör
  • 1 ägg
  • 2 3⁄4 dl vetemjöl
  • 1⁄2 tsk salt
  • 1 tsk bakpulver

Blanda strösocker, farinsocker, smör, vaniljsocker och jordnötssmör. Rör i ägget. Blanda mjölet med salt och bakpulver och rör i. Forma degen till små bollar och ställ ut dem glest på plåt täckt med bakplåtspapper. Platta till dem med en gaffel så att de blir randiga. Grädda dem mitt i ugnen, 200 grader varm, i 8-10 minuter.

 
Trackback
RSS 2.0