Bäää

Jag var till en kompis idag och fotade lite småttisar.
Jag undrar vad ena mamma får sa när hon fick se att nästa mamma får fick en exakt likadan. Och jag undrar vad hon sa till pappa får som uppenbarligen varit och vänstrat. ;)

Det skiljer nästan 4 veckor emellan dem. Det kan hända ... bara kanske möjligen, kan det hända att åtminstone den äldsta som råkar vara ett tacklamm hamnar i en hage nära mig till hösten. Isåfall med ett par halvsystrar som sällskap. Jag tror att kollohunden blir glad då. 
Alltså, jag menar, hur söta på en skala? Om jag inte minns fel så är de här två också små fröknar. Men så totalt olika ulltyp. Tackan och baggen är inte av samma ras och de här två har samma mamma. 
 
Nåväl, det visar sig. 
 
Jag var trött idag efter gårdagens äventyr. Först jobbade jag 6 timmar. Sen for jag till grannstaden och hämtade två höns som skänktes. Och på vägen hem från det så svängde jag om grannen och hämtade ett par tre björnbärsbuskar som han grävt upp. Var jag nu ska peta ner dem?
 
Det skulle vara en hedemoratupp men nja, det var inte mycket som stämde kan jag ju tycka. Dels har han befjädrade fötter och kammen är rejält spraggig. Han har samma kamtyp som min Islandstupp men inte samma kroppstyp och fjädrarna på fötterna gör mig ytterligare fundersam på vad det kan va i han.
 
Hönan var blandras och grönvärpare. Hon låg på ägg sen ett tag tillbaka men gröna ägg är ju rackarns så svåra att lysa utan rätt grejer. Jag tog med äggen också så får vi se om det blir nåt. Förra ägaren mindes inte hur länge hon legat. 

Kommentarer
Postat av: Eva Trillian

Lamm :) Man kan inte annat än smälta när man ser de där små ulliga gulliga :)
Fint att hönsen fick ett bra hem!

2017-05-03 @ 06:42:31
URL: http://provtyckningar.blogspot.se/
Postat av: Marie

Men åh vilka sötnosar! Så ulliga små saker!

2017-05-03 @ 15:52:44
URL: http://mamafeelings.blogg.se
Postat av: Marianne

Hedemora kan ha fjädrar på benen...jag har flera som har det och de kommer från genbanks hedemora, men kammen ser ut som den på isbarblandning, araucana och en islandstupp jag har, eller har haft, är äggen gröna så finns det ju chans att det kan funnits både isbar och aruecana där.....

Svar: Hönan o tuppen ska inte va samma sort. Tuppen va köpt som kyckling och just Hedemora men nja, kammen säger annat.
Kalla mig M

2017-05-03 @ 22:07:33
Postat av: Marianne

Jag hade ju lamm flera somrar, de är ju supersöta när de är små, mem de låter ju hela tiden, jag kunde knappt visa mej ute innan de satte igång mez sitt bräkande

Svar: Mmm brorsan säger ju samma. Att man ska ha dem långt från huset o gården för de låter så infernaliskt.
Kalla mig M

2017-05-03 @ 22:09:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0