biltrubbel

Vissa dagar går det bara troll i allt. 
 
Jag åkte in till stan en sväng och köpte blommor till graven. Sen på vägen hem så ringde chefen och ville att jag skulle byta pass i morgon från dag till kväll och det var väl okej. Men så stannade jag till med bilen vid Silvköparen och plötsligt började bilen pipa och blinka på instrumentpanelen. Den varnade för bromsfel igen och jag slog av tändningen och gick ur för att kolla lite närmare. Jag såg inget så skulle åka vidare tänkte jag men bilen var totalt död. Den vägrade att starta och anledningen var tomt batteri. Hmmm knepigt. Medan jag satt där ringde chefen igen för hon ville berätta något mer men vad det var har jag glömt för jag var så stressad över min strejkande bil och mobilbatteriet var också på upphällningen visade det sig. 
 
Jag fick tag på min bror iallafall som kom för att hjälpa mig. Bilen startade med startkablar men vägrade vilja svara på gasen. Efter ett par försök så fick jag se mig besegrad av bilskrället och av mobilen som var nere på under 5 % och ingen idé att ha på längre ens. 
 
Brorsan hade inte tid att hjälpa mig längre heller för han hade barn att hämta på dagis så jag fick snällt följa med till stan igen. 
 
När exet hade slutat jobbet så kom han och hämtade mig och vi åkte tillbaka till bilen. Man bogserar inte gärna en automatväxlad bil eftersom den behöver motorn igång för att smörja växellådan och den snurrar även i friläge. Men av nån konstig anledning var bilen helt plötsligt pigg och alert igen och startade hur snällt som helst och hade normal laddningsnivå på mätaren och allt. 
 
Mot kvällningen tog jag sen bilen som fortfarande funkade normalt igen till kyrkogården här hemma och planterade blommorna. När jag sen skulle åka hem så startade den och laddningsmätaren visade normalt värde MEN batterilampan lyste ilsket rött emot mig och det ska den inte göra om den laddar som den ska. 
 
Jag svor en ramsa och bad alla onda andar att flyga och fara så långt ifrån mig och min bil de bara kunde. För det kändes nästan som att nån läst en ramsa över mig med otur. Och tro det eller ej men två sekunder senare slocknade varningslampan för batteriet. 
 
Nu misstänker jag väl iofs att kolen på generatorn har börjat säga upp sig men men. Bara att be en bön att bilen tar mig både till och från jobbet i helgen. Lagom kul att stå på en parkering efter 22.00 med en strejkande bil. Ännu mer kul på en fredagkväll eller helgkväll överlag. 
 
Det är roligt nästan jämt fast man inte får nån middag på natten som en brukare sa till mig för många år sen. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva Trillian

Så tråkigt n'r bilar inte fungerar - det ska ju helt enkelt bara göra det ;) Hoppas den är lättkurerad!

Svar: Mmm jag hoppas den tar mig hem ikväll efter jobbet. Slutar nu snart om allt går vägen
Kalla mig M

2017-06-02 @ 13:49:55
URL: http://provtyckningar.blogspot.se/
Postat av: leila

Fyfan vad bilar kan vara dryga ibland. Värre blir det också då man bor på landet och är beroende av bilen...

2017-06-03 @ 19:04:42
URL: http://leilasfoto.se
Postat av: Hanna Karlsson

Vad tråkigt med biltrubbel!

Svar: Mmm känns ju inte så tryggt att åka nånstans. O som boende på landet är jag beroende av bilen. 2 km till busshållplatsen liksom.
Kalla mig M

2017-06-04 @ 21:08:33
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Marianne

Jäkla bilkskrällen att ställa till det, du har ändå lite tur sin har ditt ex som hjälper dej

Svar: Mmm annars vore det än jävligare
Kalla mig M

2017-06-09 @ 23:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0