Ursäkta mig men kan jag få komma in?

Alltså den där kollohunden ... 
Han har lite problem med halvstängda dörrar. Ibland iallafall. Dörren till toaletten lärde han sig snabbt att kränga upp med nos och kropp för att komma åt godislådan (kattlådan) så där monterade jag en sån där stormhasp som ska vara till fönster. Då kan katterna komma in men inte han. 
 
Man ser tydligt på de här bilderna att det är något som irriterar i kroppen. Han har såna blemmor på nosen och vid ena ögat. Jämfört med den här bilden tagen för bara någon månad sen.
Jag försöker förtvivlat leta i mitt minne vad som kan ha orsakat reaktionen. Nu vet jag att igår fick han ett tuggis av matte när han var med mig till jobbet. Det var bara ett hörn kvar men han satte ju i sig det rätt snabbt. Och jag har ju gett en hel del tuggben ett tag. Skulle ju kunna vara så enkelt? Ihop med att jag fick fel smak på torrfodret näst sist jag köpte en säck. Istället för kyckling blev det kött. Iaf, tillbaka till tuggiset igår, han var oroligare i kroppen igen igårkväll så kanske. Man märkte att något störde/killade för han skakade sig och kliade armbågarna. 
 
Eller så är det bristen på kattskit som gör obalansen (haha man måste ju få skoja).
 
Tillbaka till bildserien med den halvstängda dörren ...
Förnedringen när en katt satte sig i vägen också. OCH en fotande mami.
Ja, jag blir bara så varm i hjärtat när jag ser att det inte är några som helst problem mellan katterna och hundarna. Mina första katter var inte vana med hundar och då skapade det en obalans där katterna fäktade för sina liv så fort en hund kom närmare än 1,5 meter. Och hunden gick i försvar mot vassa klor såklart. Det var min första egna hund då också. Lukas, en omplacering som kom hit när han var 6 år. Svårt att lära så gamla hundar att sitta lugnt och ignorera katterna. Jag var ung och dum(mare). Men att ta över en sönderstressad "rondellhund" ... ja ingen enkel korsning där inte utan 5 raser. Schäfer, labrador, bordercollie, drever och dvärgpincher hade de lyckats klämma in i en o samma jycke. Den stackarn kunde inte bara ligga stilla inne och vila. Han låg och vibrerade som en motor hela tiden om man inte stängde in honom i ett hörn.  Man ska ju kunna säga åt sin fyrbenta vän att nu händer det inget mer så gå o lägg dig en stund och så gör hunden det. Hunden ska ju kunna få koppla av ifrån att ständigt ha kontroll på allt och alla omkring den. 
 
Nåja, jag lärde mig massor och fick en del insikter till nästa hund som blev Ricko. Också en omplacering men så mycket yngre och en helt annan inställning till livet.
 
Hmmm se där ja, helt plötsligt blev det ett helt inlägg om en hel massa hundar. Och katter.

Kommentarer
Postat av: Marianne

Leo tvättar sej mycket, mest på tassarna, nu har jag börjat ge honom en äggula varje dag, vet inte om det kan hjälpa, men det är ju mycket nyttigheter i dem. Jag slutade ge frisören iaf för jag tyckte det blev värre av de, samt av märgben...

Svar: Frisören? Haha sorry jag förstod inte riktigt vad det skulle vara istället.
Kalla mig M

2017-01-03 @ 22:12:35
Postat av: Marianne

Haha....jäkla autocorrect...grisöron skulle det va...haha

Svar: Hahahaha det hade jag ALDRIG kunnat lista ut. Men som du säger, jag undrar om inte de där texasöronen jag köpte bara gjorde saker värre för stackarn. Det är inte gris men nöt och det har ju varit skriverier förr om vad torkad råhud egentligen innehåller för konstiga ämnen.
Kalla mig M

2017-01-04 @ 22:18:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0