Solsken och dagligt bröd*

Den här tuppmössan fanns att köpa i souvenirbutiken vid Teide. Jag köpte den inte. Dels för att det var en barnmössa i storlek och dels för att det inte stod något pris på den. Och jag orkade inte gå och fråga.
 
Från tuppmössa till kycklingar.
 
De små pycklisarna som bodde inne under en månads tid före jul har fått flytta ihop med de andra hönsen jag har. Men de är så roliga för de är inte alls lika rädda och ska springa bort från mig när jag kommer. Nej istället kan de stå och nästan tjata om att få bli plockade med. Den här parveln snubblade jag på när jag skulle ge dem mat. O så nöjd hen va när jag plockade upp den och vi fick prata lite. Blandning Sabelpoot och Hedemora eller Islandstupp. De är redan nästan lika stora som mammorna sina och jag misstänker att de växer lite till. 
Tyvärr klarade sig inte den lille renrasige Sabelpooten. En dag låg den bara död i ströet. Trist för det var en fin liten krabat.
 
Jag fick ett litet ryck med vårkänslor efter jobbet. Passade på att plantera något som stått i vas sen i höstas och som slagit rot. Nämligen kärleksört. Det är väl en tacksam blomma om något. Lätt att föröka, bara att bryta av en stjälk och sticka ner i jorden. Eller ställa i ett glas med vatten och vänta.
Jag ber om ursäkt för de riktigt usla mobilbilderna. Tror att det ändrats nån inställning i sparakvalitet. 
 
I maj har jag bokat in en kurs i att lära mig slipa knivar (och yxor, saxar, liar ...). Kan vara bra att ha den kunskapen. Jag vill ha mina köksknivar riktigt vassa. Och en vass yxa är också bra att ha när man bor som jag gör. 
Tyvärr hittade jag inte Fred Åkerströms version på youtube och det är den jag hör i mitt huvud. Mormor hade den Lp-skivan och ibland kan jag sakna hennes skivsamling med gamla godingar.
 
* rubriken är tagen från en textrad i låten.

Kommentarer
Postat av: Days by Johanna

Söt mössa. Såna sålde de massor på marknader i sommras, ångrar nästan jag ingen köpte till Hugo... speciellt medtanke på insnöad han är på djur nu... :)

Synd en inte klarade sig, men ukl de andra pockar på din uppmärksamhet.

Haha ja jag hoppas få tillbaka, skulle vilja åka till paris med sambon i maj :P Så då skulle pengar till påsk var bra :) Annars spelar det inte så stor roll :)

Svar: Ja DÄR sa du nåt. Resa. Man kan alltid resa upp pengarna
Kalla mig M

2017-01-23 @ 19:35:14
URL: http://daysbyjohanna.blogg.se
Postat av: Marianne

Så typiskt att den rena inte klarade sej, ungefär som här, min enda CL höna blev tagen av en rovfågel...Jag har två tuppar kvar så får behålla en av de.
Söt du är i mössan ;)
Vi har massa kärleksört i hagen....har tänt flytta upp till rabatter men det har inte blivit så....ännu

2017-01-23 @ 21:51:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0