Surkärring?

Planeringsverktyg och tidsoptimering i all ära men när det går ut över människan som beställt en tjänst och som faktiskt betalar för den ...
 
Är brukarna till för oss? Eller är vi till för brukarna? 
 
Hur vill JAG ha det när jag får ett hjälpbehov? Hur vill DU ha det? 
 
Jag kommer iallafall vilja få äta min lagade mat medan den är varm och inte först se när en personal lagar min mat och sen få höra att tyvärr måste vi ta promenaden NU och inte efter att du ätit upp din varma mat för så ligger det i min planering.
 
Kasta om jobben då, kanske du säger. Ja, jo, men kan man få äta sin lunch medan det är lunch kanske? Det är faktiskt människor vi jobbar med. Människor bakom varje liten "plupp" som flyttas och pusslas ihop så tidseffektivt som möjligt.
 
Människan bakom måste få vara viktigare än att ha en så slimmad och snygg planering som möjligt. "Flytta lite här, dra i tidsfönstren lite där" ...
 
Jag säger inte att det är lätt att planera. Jag skulle inte vilja. Men det är inte lätt att trolla med knäna heller. Det är inte lätt att tillmötesgå människor o få dem att känna sig nöjda alla gånger. Få dem att känna sig trygga och bekväma.
 
 

Kommentarer
Postat av: iknna.blogg.se

Kan ju va bra att de som planerar kolla igenom planeringen innan de skickar ut den.. 😁

Svar: Ny och ambitiös misstänker jag är största felet. Men känner mig som en surkärring som bitchar om min planering var o varannan dag.
Kalla mig M

2017-02-09 @ 22:02:16
URL: http://iknna.blogg.se/
Postat av: Days by Johanna

Tänkvärt inlägg, ibland undrar man verkligen vem som är till för vem egentligen.


Svar: Det händer mer än ofta att man får lov att ställa frågan högt för att få vissa att tänka till. Det ÄR faktiskt inte så att hemtjänsten finns för att sysselsätta arbetslösa människor. Den finns för att människor har ett hjälpbehov i sitt hem. Vi går HEM till dem i deras hem. Man kan inte bossa runt hur som helst.
Kalla mig M

2017-02-10 @ 11:00:48
URL: http://daysbyjohanna.blogg.se
Postat av: Anki

Bättre att planeraren lyssnar på personalen som känner brukarna bäst, och vet hur de vill ha sina insatser..

Svar: Ptja, så kunde man ju tycka
Kalla mig M

2017-02-10 @ 12:03:11
Postat av: Eva Trillian

Vore ju skönt om människorna fick komma först och planeringen utifrån den.
Viktiga reflektioner!

Svar: Ja, det måste få finnas utrymme i planeringen. Men jag vet att planerarna har en intern "tävling" om vem som har snyggast statistik med minst dötid. Den nya planeraren verkar ha fastnat i tänket att vinna den.
Kalla mig M

2017-02-10 @ 18:34:10
URL: http://provtyckningar.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0