Det har jag aldrig provat tidigare så det kan jag alldeles säkert*

Det plingade till på messenger i måndags med en fråga.
 
Kan du klippa får?
 
Hmmm, det har jag aldrig testat men hur svårt kan det va? Tänkte jag.
 
Och hur det nu än föll sig så föll det sig så att jag idag alltså fick testa på det där med fårklippning. Och vet ni!!! Jag kunde klippa får. Alldeles förbannat bra också. För att vara första gången någonsin. 
 
En vän till min väns man erbjöd sig att komma över och hjälpa till och han kunde det där med att klippa får efter att ha haft ett trettiotal tackor samtidigt. Jag sa att jag gärna kom över för att titta och få lära mig lite om fårklippning. Sen att det visade sig att han gärna bara stod och höll i o instruerade var en ren bonus. För man lär sig ju bäst genom att faktiskt få utföra det rent praktiskt. 
 
Jag fick frågan om jag klippt djur tidigare men det har jag inte. Såvida man inte räknar tvåbenta fårskallar haha. Men tydligen hade jag handlaget. Man vet ju inte, jag kanske var en fårklippare i ett tidigare liv. ;)
 
De blev ju inte vackra och faktum är att de skulle kunna vara med i den där Fantareklamen som gick för några år sen. Men vi skyller på slöa knivar för tyvärr passade inte de nya skären till klipparen så vi fick köra på gamla inte helt vassa. 
 
Inga bilder från äventyret eftersom jag höll i en klippmaskin mest hela tiden. 
 
*Pippi Långstrump 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marianne

Vad roligt, när vi hade lammen var jag sugen att lära mej, din lärare var pedagogisk och bra som lät drj hlra jobbet medan han berättade hur du skulle göra det.

Svar: Ja jag tyckte det var jättekul och han var väl mer än lagom trött på att klippa får egentligen. Speciellt med slöa skär ;) så det blev väl en win-win kan man säga. Om min vän blev glad att fåren blev klippta.
Kalla mig M

2017-04-01 @ 23:02:04
Postat av: Days by Johanna

Pippi är en klok människa. :)

härligt det gick bra. tror man kan det mesta bara man får testa. :)

hihi förstår du inte riktigt kommer igår nu när de är stora! :)

Svar: Haha nä, det är ju liksom typ 12-13 år sen han slutade med nappen. Fast vi la upp nån i köksskåpet och flera år senare när han hittade den så var han tvungen att prova.
Kalla mig M

2017-04-02 @ 12:53:13
URL: http://daysbyjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0