Priset man får betala för lyckliga höns ...

är att man ibland får påhälsning av räven eller höken.
 
Det var ren tur att jag gick ut när jag gjorde idag för mitt på gårdsplan satt en fågel och försökte som bäst hacka i sig en av ungtupparna. Han kom undan med livet i behåll (än så länge iaf) och rovfågeln fick se sig lurad på konfekten.
 
Eller??
 
Först hittade jag bara halva flocken på djur och i princip bara ungtuppar. De satt inne o kurade skräckslagna i hästboxen. En unghöna hade gömt sig under halmen i boxhörnet men de andra två unghönorna plus deras mor var spårlöst försvunna.
 
Tre djur hittade jag i syrenbuskaget där husse vräkt upp en jordhög. Snacka om att en höna kan gömma sig riktigt bra under en jordtorva.
 
Mamma spräckelhöna hittade jag under en brädhög på gården. 
 
Nu har jag räknat ihop mina hönor och tuppar och vad jag kan se så fattas en tupp förutom den som klarade livet med en hårsmån. Kanske trycker han också i nåt snår eller så var han förrätten.
 
Nej, nu har jag räknat in dem och alla kycklingarna finns inne nu. Men den skadade är bra hängig. Endera chock eller så går det inte vägen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0