söndag

Det har varit en tröttmössadag idag. Jag har slumrat halva dagen på soffan. Nu har jag huvudvärk som tack för vilan. 
 
Det enda nyttiga jag gjort idag är mat. Men inte förrän nu på kvällskvisten har jag ätit nåt riktigt själv.
 
Av resterna från tacosen igår så slängde jag ihop en chili con carne. Köttfärsen var ju redan kryddad och jag hade hackad lök och tomat som jag kunde slänga ner i grytan. Lite majs som var kvar från igår fick också hamna däri. Och sen en burk vita bönor och en rejäl skvätt ketchup och lite vatten. Jag frös ner två matlådor åt herr J och sparade en tallrik med chili på till unge herr J. Detta eftersom jag planerade att göra köttgryta till kvällsmat och unge herr J är inte så förtjust i grytor. Han tycker inte om trådigt kött. 
 
Sen blev det en gryta på oxkött. Den blev så himla god (om jag får säga det själv). Rejält med hackad lök och köttbitar som jag stekte upp och sen ner i en gryta och lät det koka med rödvin, buljong, kalvfond, och kryddor. Jag köpte en kryddblandning som heter Scandinavian forest på rea förut och den är så god att ha i grytor. Sen vräkte jag i frysta morötter, haricot verts och ärtor och ett par råa potatisar som jag hade skurit i tärningar. Och en skvätt grädde och så fick det koka ihop tills potatisen var mjuk. Sen redde jag av såsen med med mjölk och mjöl och när det hade tjocknat så rörde jag ner en rejäl klick svartvinbärsgelé. Nu har jag ätit två (visserligen små) portioner med jasminris och gryta och jag är sååå mätt och belåten. Nåt sött och fruktigt hade varit gott till efterrätt bara. 
 
Det var pissväder på förmiddagen men sen lättade det. Även om det verkar tjocka på sig igen på himlen så det är väl kanske mer regn att vänta. 
 
Efter att ha skött mig i ett par dagar så glömde jag min medicin i morse igen. Jag kom inte på det förrän vid fyratiden. Nåja, bättre sent än aldrig tänker jag. 
Den här bilden på tuppen blev rätt rolig tycker jag. Han hörde klickandet från kameran när jag låg där på mage och fotade dem och han försökte nog klura ut varifrån ljudet kom.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0