baka baka liten kaka

Jag svängde ihop en sockerkaka ikväll.
 
En som jag smaksatte med lavendel.
 
Tyvärr har jag inte fått så mycket lavendelblom än så jag kunde inte göra så stor sats lavendelsocker.
 
Men smeten smakade ljuvligt blommigt när jag fördiskade visparna och slickepotten.
 
Kakan smakar aningens av lavendel men inte så mycket. 
 
Jag plockade av själva blommorna från stjälkarna och mätte upp hur mycket det blev. Sen tog jag lite drygt 2 ggr så mycket strösocker och blandade runt. Man kan knåda de färska blommorna i sockret lite så får man ut aromen. När det hade torkat (tog några dagar) så körde jag rubbet i mixern för jag ville inte ha så stora lavendelbitar och tänkte om smaken jämnades ut mer i mixat tillstånd. Strösockret blev dock som florsocker då så det var svårt att beräkna mängden socker till kakan. Jag satsade på att ta ungefär 50/50 av lavendelsocker och vanligt socker. Tror mängden socker allt som allt blev mer än normalt dock iom att det var så finfördelat. 
 
Ägg från mina egna pullor (riktigt gula gulor) och lavendel från den egna täppan. Ja det känns inte alls dumt.
 
Macroobjektivet fick lite luft idag. En nyponros på första bilden och andra bilden är en rosknopp från en annan ros som växer i trädgården. Den ger inga nypon dock men luktar underbart gott att sticka ner näsan i.
Och så en bild på en av mina favoriter i trädgården. Fingerborgsblomman. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0