lökpaj

 
Sugen på lökpaj som jag är så tänker jag faktiskt skriva ner receptet för det börjar bli svårt att bläddra sig fram till rätt bild i mitt fotoalbum i telefonen plus att jag ju ska byta telefon om bara några dagar.
 
Pekkas lökpaj
(6-7 portioner)
 
Botten:
75 g smör
½ dl creme fraiche
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
½ tsk salt
 
Fyllning:
1 gul lök
1 röd lök
1 purjolök
3 ägg
2 dl mjölk
150 g ädelost
smör till stekning
 
Ugn: 200º 
 
Arbeta samman degen. Svep in degen i plastfolie och låt den vila 15 min. Tryck ut degen i pajform 24 cm diameter, nagga och låt stå kallt i 1 timme. Förgrädda pajskalet 10 minuter nedre delen av ugnen.
 
Skala löken, ansa och skölj purjon. Hacka all lök och stek i smör. Vispa ihop ägg och mjölk. Häll löken i pajskalet, smula över osten och häll över stanningen. Grädda i nedre delen av ugnen tills fyllningen stelnat, ca 30 minuter.
 
 Vill bara säga att jag brukar byta ut ädelosten mot vanlig riven ost och det smakar minst lika bra
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0