Friskvård i solskenet och historielektion på en o samma gång

Tog en lång promenad idag igen
 
Själv den här gången... ja förutom hunden då. 
 
Vi startade vid Lärkan och började gå elljusspåret men sen hittade jag en stig som verkade spännande och slog in på den. Den visade sig leda till en annan stig som ledde till gruvområdet.
Så min från början fasta inställning att vi skulle gå snabbt fick ge vika för min nyfikenhet och jag släntrade runt lite här och där vid gruvan.
Man ska inte förakta höjdträning heller... jag och hunden gick ner till Stens botten och kikade lite... lätt att gå ner men uj uj så jobbigt det var att gå upp för alla trappstegen igen. 
Sen slog jag en lov över det gamla gruvbyområdet. Idag en kohage men ruinerna finns kvar. Och fantasin sätter fart. Hur små hus var det egentligen?? Stenruinerna mäter inga stora ytor.
 
Sen blev det raka vägen mot bilen igen för nu började min mage knorra lite... den hade ju inte fått annat än en kopp varm O'boy till frukost.
 
Mot Åkrahallen för o införskaffa lunchen. En god självplockad sallad från salladsbuffén med allt som är gott. Skippade dressingen faktiskt.
 
Var jag inte duktig som lät bli att köpa godis till efterrätt??? 
Fast pepparkaksdeg som äts som godis är ju inte ett dugg bättre, eller??? 
 
Haha
 
Nu när jag skulle googla lite fakta om gruvan så hittade jag det här
 
Och en kartbild över min promenad
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0