En liten vårkänning

Hittade ett gäng lökar som jag köpte i höstas som jag (hrmhrrr) aldrig fick ner i jorden då. De har sen dess legat i hallen o gett mig dåligt samvete lite då o då mellan varven. Men när jag tittade närmare på förpackningen så såg jag att de allihopa hade börjat växa. Så det var väl bara o peta ner dem i en kruka o hoppas att de tar fart o överlever min bryska behandling.
.
De fick inte plats förresten i en kruka allihopa då jag inte hittade nån tillräckligt stor för 25 lökar lixom.
.
Men två krukor med tre lager lökar i varje, så får vi hoppas att det funkar o att jag får se en o annan blomma nu snart.
Lökarna köpte jag på Lidl o de var ju lite roliga.... vissa utav dem iaf.... eller tja, ska jag vara ärlig var det nog för hyacinternas skull mest... haha
I den första krukan är det i botten två narcisser, sen tre tulpaner lite längre upp och högst upp är det ett gäng krokusar
I den andra krukan är det bottnat med två tulpaner, sen de där två hyacinterna (man kan se dem rätt bra) o så krokusar i topp.
Har ett annat projekt också. Som jag haft ett tag. Planterade frön från den här elefanttungan i höstas/vintras nångång. Minns inte exakt när det var. Som ett experiment för jag visste ju inte ens om det skulle vara grobara frön. Men som ni kan se från den undre bilden så var de i allra högsta grad grobara. 100% grobarhet (om jag minns rätt på antalet jag petade ner). Jag testade lite olika varianter med att skala o inte skala bort själva bäret runtom men det var visst ingen skillnad.
Spännande att se om jag klarar att få dem lika stora o fina som moderplantan.
Den har jag faktiskt ärvt efter min farmor... så den har funnits i MIN ägo i 17 år sisådär o den var lika stor då som nu.... så jag vet inte åldern på den direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0