vad är det som är brunt, gult o har ett hål i mitten?

Tog den bruna pållen på en skogspromenad idag igen. Kände ett behov av att få connecta med naturen för hela den här dagen har varit sååååå mkt.

Började dagen med att försova mig. Vaknade 7. Då borde jag ha setat i bilen på väg att åka till jobbet.

Sen kan jag säga att huvudet nog låg kvar på kudden för allt har gått i slow-motion hela dan.

Jag har glömt matlådor o nycklar som jag skulle ha med mig.... min toleransnivå var i källaren ungefär. Kände mig irriterad på allt o inget.

Brukaren som jag var hos på morgonen började prata om att h*n inte fick sitta på toa fast jag erbjöd att sitta o se om nr 2 var på G.
Då blev jag rent o skärt arg o det sa jag också. Att vi är där för brukarnas skull... det spelar ingen som helst roll om det är förändringar i hemtjänsten för när det kommer till att få göra sina basala behov så är det fasen i mig inga förändringar.
För helt krasst... sitter människan o säger så till mig (som jobbar med det o kan förstå att det är upp åt väggarna galet) så säger h*n ju samma till sina anhöriga o vänner. O vad kommer de o tro? Vem kommer de att välja att tro på? Självklart tror de ju på brukaren snarare än oss. O dåliga rykten uppstår.

Sen dog min mobil också... jag fick ett sms som inte gick att öppna då jag hade för lite minne kvar på telefonen (ja ja, jag veeet, man ska rensa i sin mobil ibland) så jag började att radera gamla meddelanden... markerade ett antal o valde "radera markerade". Telefonen började radera o sen blev det svart o mobilen svarade inte längre. Kanske att 188 meddelanden inte är optimalt att försöka radera på en o samma gång

Det spelade ingen som helst roll vad jag gjorde... försökte ladda den, plockade ur batteriet o försökte starta om... den startade men tji att den ville starta upp ordentligt.

Nåväl, jag stoppade den väl i fickan o fortsatte jobba.... då helt plötsligt hör jag en röst i min jackficka som säger "ett sånt där textmeddelande, varsegod" o jag ba' WTF. O när jag kollade så var den igång igen...

Skumt

Kom hem o fann att Lilleman släppt ut sig själv från boxen... J hade varit duktig dock o stängt igen stalldörren så han inte skulle komma så långt. Han stod o käka från höet som låg kvar utanför boxarna.

Efter att jag pustat lite så gick jag ut o tog hästen i grimma o grimskaft o så fick han följa med ut. Vi valde att gå åt andra hållet när vi väl kommit in i skogen... jag tog vänster istället för höger... ett krondike stoppade vår framfart lite temporärt men efter att han fått fundera ett par minuter valde han att satsa allt o hoppade över till mig o vi kunde gå vidare.

En klunga av gula kantareller hade fått landa i min lilla 5 liters hink men sen hittade jag inga fler... vi gick o gick o vi njöt av mossan som dämpade våra steg.
En hare blev rädd för oss och sprang iväg. Vi höll oss strax innanför gränsen mellan skog o gärde o plötsligt fann vi en helt underbar skogsstig. Bred o fin men helt mossbevuxen förutom den smala vägen som skogens djur trampat fram.

Jag njöt o laddade mina mentala batterier medan jag snabbt ögnade igenom omgivningarna för o se om nån gul kantarell skulle visa sig. Vilket inte hände.

Men plötsligt fick jag en ingivelse att sänka blicken rakt nedanför mina fötter på en mossig sten eller stubbe. Där framför mig fanns helt plötsligt ett gäng trattkantareller.... o när jag böjde mig ner o tittade runt om mig så såg jag fler o fler...

Så till slut när dagsljuset började på att bli för dåligt där mellan granarna så hade jag lyckats plocka nästan 3 liter trattisar... på en kvart typ. Ljuset försvinner snabbt nu när hösten är här.

Höst o höst förresten... det är oktober men ändå så varmt o skönt om dagarna att man kan gå i T-shirt mellan varven. O sommarblommorna blommar fortfarande för fulla muggar... fast nu får jag nog sota för att jag skriver detta så säkert redan inatt så kommer frosten o bita huvudet av alla mina blommor som blommar.

Dagens kvällsmat btw blev pölsa o potatis



Svaret på min fråga i rubriken är såklart en trattkantarell =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0