Hur effektiv kan man bli?

Huvva så effektiv man kan vara ibland....

.... nästan ÄCKLIGT effektiv

Idag var jag inspirerad så jag kokade både köttfärssås o spagetti samt kålsoppa med frikadeller....

Det var längesen jag tog mig orken o tiden till att koka riktig köttfärssås från grunden o inte bara sån där färdig på glasburk från findus.

O det enkla är ju oftast det godaste...

jag fräste köttfärs i en stor stekpanna... hällde på finhackad lök o en stor grovriven morot o lät det fräsa en stund
Sen på med ketchup o vatten... en halv buljongtärning (köttbuljong) o lite kryddor såsom vitpeppar, paprikapulver och vitlökspulver...  en pytteskvätt mrs Chengs soya
Det fick puttra sisådär en kvart/tjugo minuter
Sen smaka av o på med en skvätt grädde o så fick det koka upp o mojsa till sig lite.... yum yum med vanlig smal spagetti

Kålsoppan då
Tja, jag googlade fram ett recept o sen gjorde jag iaf som jag ville. Mest på grund av att jag inte hade alla ingredienser hemma som han nämnde i sitt... hahaha

jag skar vitkål i fyrkantsbitar... lagom stora sådär....
hackade en liten lök och grovrev en liten morot. En dust med grovmalen svartpeppar (orginalreceptet sa väl kryddpeppar men jag hittade inte nån sån hemma just nu)
hällde på vatten o lät det koka med en halv buljongtärning (köttbuljong) o jag borde ha saltat lite till men det kommer jag till sen... haha

När kålen var mjuk så insåg jag att jag inte skulle kunna få plats med frikadellerna i kastrullen ihop med det andra... o som ni kan se i ursprungsreceptet så skulle man koka frikadellerna FÖRST o sen koka kålen i kokvattnet efter bullarna... haha men varför göra som alla andra säger??
Jag hällde över vattnet från kålkokandet i en annan kastrull (genom ett durkslag) o smakade av o konstaterade att mer salt definitivt behövdes... saltade o lät vätskan koka upp igen.

Hade jag sen varit ännu mer förutseende så hade jag fixat med köttfärsen INNAN jag började kladda med o hälla över o så... men tja, jag är som jag är... o allt löser sig... så NU började jag blanda till köttfärssmeten. Jag tog inte så mkt köttfärs eftersom det mesta hade fått gå till köttfärssåsen (ca 150 g kanske) o så rev jag en liiiten lök (bra med egenodlat), vispade upp ett ägg o tog en tredjedel av ägget kanske... lite vitt bröd fick agera ströbröd o det blötte jag upp lite snabbt under kranen o så smulade jag ner det i smeten... saltade o pepprade o sen rullade jag köttbullar som sen fick åka ner i det kokande kålvattnet... de ska vara klara när de flyter upp... men mina fick koka en stund extra eftersom de blev lite för stora....
Sen hällde jag tillbaka allt i kålkastrullen o rörde om.

Jag har bara provsmakat den ännu men det blir nog finemang... det är väl frikadellerna som jag inte smakat alls... men annars smakade det helt godkänt.

Resten av familjen var dock skeptiska... lille J kunde tänka sig o smaka kanske men spagettin o köttfärssåsen hägrade mer...

Jag fryser väl in i mina eminenta fryspåsar o så har jag matlåda färdig o ta med till jobbet.

Biverkningarna av vitkålen o löken får de på köpet så att säga (mina arbetskollegor)... hahahaha

En ostmacka till det o jag tror att jag står mig en halv dag iaf....

Vore det inte för att jag redan har matlåda till i morgon så hade jag nog testat soppan då.

MEN det blev inget kvar av spagettin o köttfärssåsen till nån matlåda... nej istället har jag ris, korv och stuvad vitkål som jag gjorde igår... laddade så mkt i matlådan att det räckte till två gånger insåg jag idag när jag skulle värma....

O det var förresten gårdagens stuvning som gjorde att jag fick lust o göra kålsoppa idag.... tänk vad man kan göra med ett kålhuvud... det räcker länge minsann....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0