Oh, what a day

Säga vad man vill men nån storstadsbo blir jag nog aldrig. Jag lyckades gå vilse på Centralen i Stockholm... det är väl rätt bra jobbat...

Vi gjorde en halvt spontan grej igår... vi bestämde oss för att göra Grönan lite mindre säkert för en dag.

Beslutet togs väl redan i förrgårkväll där ungarna fick rösta på vart de ville åka på en utflykt. Lille J kunde tänka sig nästan var som helst bara det fanns karuseller, fast gärna Grönan. E ville absolut INTE till nån djurpark o glass var hennes krav.
Sambo J ville helst till Furuvik o jag hade inget annat krav än att man skulle kunna åka dit o hem o ändå ha kul, på en o samma dag.

Jag vill absolut inte köra i Stockholm om jag kan slippa så vi hade tänkt att vi kör till nån förort o ställer bilen där o så tar vi pendeln till Centralen o sen vidare.

Allt låter så lätt i teorin.

O allt går så fort i tanken... så det tog oss halva dan innan vi ens kommit iväg här hemmifrån. För det var ju hästar som skulle ses till... o fången i arresten behövde ju mat för hela dan... alltså fick han gå över från spånboxen till halmboxen med utefållan så han kunde knapra halm när höransonen var slut. Höet packades in i dubbla hönät, allt för o göra det lite pilligare att få ur.

O sambon som inte kunde bestämma sig om han ville med eller inte... för han våndades över att åka pendel o krångla. Han är ju lite obekväm med folksamlingar o att sitta fast på ett tåg som är fullt med andra resenärer är ingen höjdare i hans mening.

Nåväl, iväg kom vi. Svägerskan var också med.
O vi hittade till en station där vi kunde lämna bilen o fortsätta åka på spåret istället.
Jag tror att lille J var rätt exalterad över att vi skulle åka pendeltåg. Det var en ny upplevelse för honom. Vanligt tåg har han åkt men inte pendeln.
O för båda ungarna hade det kanske räckt att åka från ena änden av pendelns sträckning till den andra o sen tillbaka... o sen åkt hem igen... hahaha

Iaf, vi kom till centralen o vi hittade ut... då kom jag på att jag ville nog ha en tidtabell för o kunna kolla säkert vilken tid sista tåget går hemåt så vi inte skulle stå där o få åka på tummen mot förorten. Så jag knatade in igen... o snurrade runt runt... för på "övre" plan var det ju bara alla vanliga tåg... såna som gick till Haparanda o Ystad o sånt.
Hittade en trappa till slut o gick ner en våning... o hittade ett ställe där jag kunde få tag på en tabell... sen skulle jag ut igen... håhåjaja. Var halvvägs till ett spår igen innan jag såg att det var fel....

Nåväl jag kom ut, hittade tillbaka till där de andra stod o väntade. Nästa problem... hur kommer vi vidare... spårvagnen skulle ju leda oss direkt till Grönan... men den skulle utgå från Sergels torg... o tja, det är inte direkt skyltat så en lantis fattar... haha

Men gps är väl en himla bra uppfinning... J och J hade ju båda telefoner med kartfunktioner i. Så vi kom till Sergels torg o hittade spårvagn nr 7 som precis rullade iväg. AAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHH!!!

Det fina med spårvagnar är tydligen att mister du en så står dig tusen åter... det kom efter bara nån minut en ny inrullandes.

O remsorna var ju stämplade för mindre än två timmar sen så vi kunde bara fortsätta åka utan o behöva betala nåt mer.

Gröna Lund - tja, det kostar att ligga på topp... 360 spänn bara för o komma innanför grindarna för 4 personer... o sen 2 åkband på det.... 600:- till o så kom jag o J på att vi ville nog åka en eller annan karusell också... så ett kuponghäfte införskaffades för det facila priset av 320 riksdaler....

O vad är väl ett besök på Grönan utan att spela lite dobbel... en hel massa godishjul lockade... men först ville E vinna en minigitarr. Ja för såna kunde man vinna på ett ställe... första pris var en fullstor elgitarr med förstärkare, andra pris en minielgitarr o undrar om det fanns tredjepris också för det fanns minigitarrer akustisk variant också.

Iaf, E VANN faktiskt en minielgitarr. Den var ju utan förstärkare men en sån har vi redan sen tidigare så det gjorde inte så mkt... blev lättare att bära runt på iaf.

O så vann lille J på ett chokladhjul... 3 kg dajm som vi fick kånka runt på. Man ska tydligen börja i lotteristånden för o vinna... eftersom man då gör det så bökigt som möjligt för sig själv när alla karuseller sen ska provas. Var lämpar man då av sina bördor? Ja, jo, det finns skåp att låsa in i.

J vann på ett godishul till men bara 2:a pris så det var en liiiiten godislåda som han åt upp fortare än kvickt.

Sen det där med maten... hutlösa priser kan man tycka... jag o J delade på en våffla med sylt o grädde - 40:-!!!!!
En nachostallrik utan kött, bara chips o olika dipsåser kosta 55:-.

Vi hade tur med vädret... inte förrän det skulle stängas så började det regna lite smått...

Blev spårvagnen tillbaka sen också... vi flörtade med konduktören (konduktris? för det var en tjej) o eftersom vi hunnit till ändstationen innan hon hann ta betalt så slapp vi stämpla remsorna. Bra då räckte de ju för o åka hem med pendeln också... trötta var vi när vi kom ner på perrongen bara för o inse att vi just missat med bara några minuter... men de gick ju med 30 minuters intervall så vi fick väl stå o vänta då.

Bilen stod kvar o väntade på oss o sen körde J oss alla hem. Jag var så trött så mina ögon kunde jag inte hålla öppna... o jag slumrade hela vägen hem i bilen...

Snabbtitt på att hästen mådde bra o lite käk till honom o sen blev det sängen DIREKT.

O idag kan jag konstatera att regnet i Stockholm o Enköping kommit till oss... det var uppehåll inatt när vi landade här hemma i tvåtaget inatt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0