lite uppdatering kanske är på sin plats? Låååååångt

Jag har varit lite dålig på att uppdatera om vad som händer runtikring mig på sistone. Eller vad tycker ni??

Skärpning!!

I lördags var jag o E till V-ås o shoppa lite. Vi skullle dit o fixa ett nytt mobiltelefonkort åt henne för det hon hade var lite ur funktion.
Teliasupporten glömde dock att meddela att det skulle kosta oss 95:- för det nya kortet... grrrr kände mig lite lurad när jag klev in i butiken o fick veta det. Men nåja, hon hade ju ett abonnemang på 5000 sms/månad i rätt många månader till så vi ville ju inte gärna släppa numret heller.

Sen var jag bjuden på "gästabud" på kvällen för att äta mat o bli fotograferad under tiden till en "broschyr" eller ja iaf hemsida. Det var jättekul o trevligt. E passade på att rida ut med S under tiden på deras två haflingers (hur fasen skriver man ut den hästrasen i plural?).

I söndags hade jag bytt åt mig att jobba istället för på lördagen den 25 september. Men det var på kvällen o förmiddagen ägnades åt hagstängning... slutspurten med grindhandtag o påkoppling på befintligt staket med ström.

E fick i uppdrag att hålla pållarna på behörigt avstånd från sprättande ståltrådar som riskerar att peta ut ögonen på nyfikna ponnyskruttar. Hon repade gräs o lockade dem med flera ggr... sen gick vi in en stund... minns inte varför men vi blev nog inne i en timme sisådär. När vi kom ut igen för o äntligen premiärsläppa pållarna i nya hagen så blev vi snabbt varse att Dallas inte alls var så piggelin. Han låg o rulla när vi kom fram till hagen o blev sen sittandes utan att ta sig upp... han kom sen upp på fyra ben men la sig lika snabbt o rulla igen... kom upp o gick några steg för o sen lägga sig o rulla.

Jag insåg vad som var i görningen.... han har kolik sa jag till E, han måste få en grimma på sig o ledas runt så han inte kan rulla sig.

Konstatera att jag inte hade nån olja hemma, ringde grannen o drog läget lite snabbt o fick låna olja av henne. Bra med hästkunniga grannar.
Medan jag åkte ner till henne så fick E leda honom runt runt på gårdsplanen. Han försökte stanna o lägga sig ibland men hon var duktig o manade på honom. Tog en temp innan jag for också utifall att... han var rejält svettig när jag kände mellan bakbenen o det är ju inget bra tecken.

Kom tillbaka med oljan o fick i honom två 20 ml doseringssprutor överfulla med olja. Han svalde rubbet. Sen gick vi en stund till medan jag konstatera att han verkade mkt lugnare.... kände efter o han hade torkat upp bra o kändes inte alls svettig längre. Andningen var lugnare också och jag kunde höra tarmljud om jag lyssnade noga.

Ringde ändå till distriktsveterinären som hade jour o konsulterade henne. Hon höll med mig om att vi förmodligen hävt anfallet o kunde avvakta så länge.

E fick sen gå med honom ett par vändor under kvällen... veterinären rådde oss att röra på honom varje timme eller en och en halv sisådär... sista vändan hon var ut i hagen så gick han ifrån henne o ville inte bli dragen runt på. Hahaha friskhetstecken eller vad???

Jag tackar min mentor (o fd ridlärare) vad gäller hästeriet för att jag kunde behålla lugnet. Hon har nämligen låtit mig vara med när hennes ena ungsto fick kolik o vetten var ut o magsköljde. O sen en natt så körde jag hennes unghingst till Strömsholm när han hade kolik.
Värre var det för E som inte upplevt denna sidan av myntet. Hon var alldeles rödgråten när jag kom tillbaka med oljan...

Igår jobbade jag kväll o jag o min "partner in crime" för kvällen fick hedersuppdrag att bevittna när ett par skulle budrösta.  Vi skrev på som vittnen alltså...

Sen frågade vi på ett annat ställe där vi vet att de har svårt o komma till en röstlokal om de ville ha hjälp att rösta. O det ville de såklart. Så till kvällens besök där fick jag gå in till vallokalen som har förtidsröstning varje dag mellan 16 o 18 o be om två såna kuvert med allting i.

Ja jag jobbade alltså kväll ikväll också.

Det gick bra trots att vi blev hemskt försenade o la om rutten en aning... Fick sitta på sängkanten hos dessa två brukare o hjälpa dem lägga i rätt lapp i rätt kuvert o slicka igen... sen visa jag dem var namnteckningen skulle plitas ner.
Jag lovar att det riktigt lös om dem när vi åkte därifrån.

Att det hade varit palt med fläsk o vitsås till käk var liksom bara en riktig bonus... oj så den äldre utav dem pratade... jag tror han var nöjd att ha fått göra sin röst hörd en sista gång. Misstänker att de inte är med oss vid nästa val... är man nästan hundra år så är sannorlikheten inte så stor för det.

Höll på o glömma... igår var vi höga på socker (delade på en påse kolaremmar) o bus och fixade en liten skattjakt för den stackaren som började 7 i morse.
Vi gömde kaffebryggaren o la ut lappar som ledtrådar... hon fick springa mellan städskrubb o nyckelskåp, till en blompiedestal (där själva kannan stod istället för blomkrukan) till en soffa o vidare till nästa soffa o in i datarummet o skrivbordslådan o slutligen en ledtråd till att kika i skåpet med jalusilucka. Hahaha

Lite dumt nog så hade en annan tjej sjukskrivit sig på morgonen så hon fick jättestressigt på morgonen... för hon skulle fixa en vikarie också jue.... det hade vi ju inte räknat med....

Nåja, nu har jag skrivit lååångt o rejält så nu får ni vara nöjda o glada en stund. Nu ska jag bädda ner mig i sängen för det är ju en dag imorgon också. O jag jobbar ju.... har häcken full tror jag.... vi är bara 4 på morgonen.

Tjingeling på er så länge

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0