Mest bara en massa trädgårdssnack

Fick ett ryck nu ikväll o  började gräva om en rabatt som är väldigt angripen av kvickrot o tistlar. Jorden i den är inte den bästa heller så nu siktade jag jorden o blandade ut med ren hästskit direkt taget från vinterhagen.
Hann inte så mkt mer än en halv kvadratmeter sisådär. Men det är ju en början iaf.

Hade en stor fin Isop stod där men sorken åt ju upp rötterna på den i vintras så nu flyttade jag dit mina klena löjtnantshjärtan istället o hoppas att de kommer trivas bättre där. De stod så dumt till så de höll på att kvävas av sina plantgrannar.... Daggkåpa o Bergsklint är inga försynta små saker. De tar friskt över o lilla halvblyga herr löjtnant höll på o försvinna.

Även om både tistlar o kvickrot kommer tillbaka ganska snart i den rabatten så kommer ändå min uppblandning att göra att det blir mkt lättare o rensa bort dem när de tittar upp igen.

Har lyckats tigga åt mig lite plantor från några brukare jag går hem till så jag hade lite sånt o plantera också. O så har jag en höstaster som stått o väntat på plats i flera år.... den ställde jag bara i skuggan av mina pallkragar o tänkte plantera ganska snart. Men jag fann väl aldrig nån lämplig plats o den rota sig uppepå gräsmattan o lever o frodas. Den ska också petas ner nu har jag tänkt.

Måste göra lite stora omflyttningar av plantor här hemma.... det är mkt som står på fel plats för att jag bara peta ner där det fick plats en gång i tiden.
Sånt som kanske skulle trivas bättre på andra ställen i trädgården.

Solälskare blir lagom glada när de står på en mer skuggig plats o vice versa.

Jag var så trött när jag kom hem från jobbet idag så det blev en lååång stund som jag slumra o ladda batterier.
Men det tog jag ju igen med råge sen.

Gick in strax efter 23:00 för då såg jag inte vad jag höll på med längre..... inte så bra om jag slänger sånt som ska vara kvar o sparar det som ska slängas i rabatten.

Myggen for ju runt mig o surrade som galningar men jag lyckades förtränga dem ganska bra. Tror att förra sommarens övningar i den konsten gjort mig mer härdad iår med kanske??


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0