Mission completed - saften kokad

Saften blev god... Nu ska vi bara se om den håller sig som saft eller om jag helt plötsligt har gelé i flaskorna... eller ja, flaskan. Det blev inte så  mkt för jag hade inte så stor kastrull att koka i o tog därför bara lite drygt 2 liter bär. En knapp liter saft iaf blev det.

Jag tog en knapp liter röda hallon och en knapp liter röda vinbär o sen toppade jag med lite rabarber, svarta vinbär och några halvdassiga jordgubbar som låg i kylen kokade det med 6 dl vatten i ca 10 minuter.

Sen silade jag det genom lakansväv i ett durkslag i en halvtimme sisådär...

Enligt receptet jag fann på en blogg skulle man ha 500 g socker per liter avrunnen saft... 8 dl var det o jag tappa räkningen men tror jag rörde i 4 dl socker till det... lät det koka upp, smakade av o det kändes lagom.

Skummade av saften o sen hällde jag upp på flaska o ungarna fick smaka av... o de godkände den.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0