Sirap

Äppelsirapen blev sååååå god så det kan ni aldrig tro. Tänk att jag hade kunnat glömma bort nåt så himmelskt. 
 
 
Jag gjorde mos på äppelresterna. Det blev en burk mos iaf. Och då var det bara från ett kilo äpplen istället för två kilo. Sockrade på en höft med en dryg dl socker. Mätte aldrig mosmängden o googlade. Det smakade bra o det är huvudsaken. 
 
 Men nu såhär dagen efter kan jag konstatera att sirapen kokade lite väl mkt för att hällas på flaska. Den blev som gelé nämligen. Hrmm jag måste alltså smälta den o få ut den ur flaskan o spä den med mer saft för att få den lösare. Rackarns. Undrar om det var för att hälften av äpplena togs direkt från trädet och alltså innehöll mer pektin. 
 
Jag som tänkte pannkakor med sirap idag. 
 

Kommentarer
Postat av: Bea

Försök få ur sirapen och häll över i burkar istället... (lycka till...) Då kan du använda den både som sirap och gelé <3
Såg vääääldigt god ut i alla fall - jag sitter ju och dreglar!
Åzzå mos på det - å himmel och PANNKAKA! *hihi*

Svar: Smart. Lite kan jag spara som gelé men har nog typ slut på glasburkar nu så måste ha det mesta i rinnande form. Ska värma flaskorna i ugnen på svag värme så hoppas jag det smälter så kokar jag lite mer saft på mer mogna äpplen som sen inte får koka så länge så borde det bli lösare.
Kalla mig M

2017-09-21 @ 11:59:50
Postat av: Marie

Men åh va gott det lät med äppelsirap. Det har jag aldrig testat. Skulle säkert vara gott på en tallrik havregrynsgröt faktiskt :)
Hade jag bott nära hade jag lätt kommit och smakat lite ;)

Svar: Åja så långt bort bor du ju inte men iofs aningens för långt iväg för att bara slinka över på en provsmakning förstås.
Kalla mig M

2017-09-21 @ 16:56:30
URL: http://mamafeelings.blogg.se
Postat av: marianne

Aha nu såg jag...till gröten ska jag ha sirapen...om det blir någon. Jag tänkte också äppelgele, du r efterlysa burkar hos grannar och vänner.

Jag brukar inte ha socker i moset, fryser och när jag tinar kokar jag upp med socker....vet inte riktigt varför, men så har jag nästan alltid gjort,

2017-09-21 @ 23:49:41
URL: http://marresmams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0