fredagskväll

Jag plockade de första rabarberna ikväll. Sonalyckan har önskat sig en paj rätt länge nu och jag tänkte överraska honom med en. 
 
Magen har nog vänt sig rätt igen. Den blev glad av lax i ugn med lite couscous till. Men jag är glad att jag inte åkte iväg med jobbet på aktiviteter. Det hade jag aldrig pallat. 
 
Kameran har fått lufta sig idag. Det blev några piips på bilderna.
 
Först min ståtliga bastardtupp. Inte så stor på jorden men rasande grann tycker jag om jag får tycka det själv. Hedemora och Sabelpoot 50/50
Sen har vi Islandshönan som uppenbarligen fick till det med tuppen här ovan.
För ur hennes ägg kom den här lille parveln ...
Färgteckningen heter spättad (eller splash på engelska). Blå + blå = spättad
Aningens större än sina syskon. Jag hoppas att det är bastardtuppen som är far till dem och inte islandstuppen. Men det är iallafall Sabelpoothönan som är mor. Eller möjligen systern i bakgrunden. Deras ägg är rätt lika ;)
 
Den här gynnaren är iallafall 100 % Islandskyckling. Strax ur bild skymtar syskonen som är 100 % Hedemora hämtade som ägg hos min kompis. Man ser att färgerna stämmer överens på pricken med den biologiska mamman som inte är den som ruvat fram någon av kycklingarna.
 
Jag kom att tänka på ett uttryck ikväll. Att om man hamnat djupt i skiten så bör man hålla munnen stängd. Och därifrån bildgooglade jag fram en hel massa smått och gott. Kanske är det för att jag just varit magsjuk som jag har sån sjukt dålig humor ikväll. 
Eller inte. Ptja, det visar sig. Haha. 
 
Jag hittade en historia som också handlar om skit. Tyvärr förlorar den på att översättas så ...
 
A turkey was chatting with a bull. "I would love to be able to get to the top of that tree," sighedthe turkey, "but I haven't got the energy."•"Well, why don't you nibble on some of my droppings?" replied the bull."They're packed with nutrients."•The turkey pecked at a lump of dung, and found it actually gave him enough strength to reachthe lowest branch of the tree.The next day, after eating some more dung, he reached the second branch.
Finally after a fourth night, the turkey was proudly perched at the top of the tree. He waspromptly spotted by a farmer, who shot him out of the tree.Moral of the story:
Bullshit might get you to the top, but it won't keep you there.
 
Nä, om jag skulle slänga ihop den där pajen så kan vi fika lite sen. På nattkröken. Sonen och jag. Jag lovar, pajen kommer inte att smaka skit. Fastän rabarber vill ha rejält med skit för att växa sig stora och ståtliga.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fina foton 👍 och bra skithistoria 😃

2017-05-20 @ 07:51:06
Postat av: Anonym

//Leila

2017-05-20 @ 07:51:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0