det HÄR har jag gjort (bildbomb)

Nu då... gör vi ett försök... så ska ni få se vad jag pysslat med på sistone.
.
Jag har köpt dynor att sitta på till stolarna. Visst är de fina? O billiga var de. en tjuga styck på jysk är lagom.
En rosenportal har införskaffats och monterats... ja det var en jäkla massa stålrör som skulle tryckas i varann o fixeras med en skruv... men är man ett snille så är man... tog mig sisådär 20 minuter o montera. Men vissa rör var lite tröga o då fick herr J rycka in med muskelstyrkan. Haha
Apropå muskler så kan vi väl visa den däringa 40-årskris-bilen som han införskaffade... o så en rosbåge i förgrunden.... ser ni både hunden o katten btw... herr J fick titta länge innan han hittade katten fastän han sitter mitt i bild.
Projektet ja.
Jag grävde en grop.....
... o fyllde den igen.
Fast med hästskit.
Och sen sållade jag jorden som jag grävt bort. Detta för o slippa en massa ogräsrötter som annars skulle invadera fortare än kvickt... de är kvicka ändå de däringa rotogräsen
Man får se det positiva i såna saker.... man får starka armar.
Finfin jord blir det också... den blir lite luftigare... ett lager sållad kompost är det med också
Inköpta buskar och perenner.... som här fått sig en rejäl rotblöta o står o rinner av.
Utplacering för o kolla hur det kommer se ut...
Om rötterna börjar visa tendenser till att få rotsnurr så kan man ta en kniv o skära upp klumpen lite... stimulerar rottillväxten utåt istället för o stanna i en klump
Tadaaaaa
Ja jordhögarna bakom buskrabatten ska krattas ut... det har jag gjort men inte fått med på nån bild än. Här är även rosen planterad... en New Dawn som ska få svinga sig hejdlöst i klätterställningen.... haha
Ångrar bara att jag inte köpte en klematis också... en himmelsblå söt sak... hur läckert skulle inte det vara ihop med en rosa ros?
Sen tog jag tag i stockrabatten bakom uteplatsen.
Stockarna har ruttnat o de håller inte ihop längre... o ogräset har invaderat rabatten för många år sen. Den här rabatten var en av de första jag fixade för många år sen... så nu var det dags...
Men jag hade då totalt förträngt att jag har lerjord. Haha tungt jobb att sålla fet seg lera....
Har inte fotat längre i den processen men sen jag fotade det här har jag slagit ner 4 stolpar som ska få vara fästpunkt till nya bakkanten av rabatten - en rullkant.
Sen blir det nån form av staket uppåt på höjden en bit... som delar in trädgården lite mer i rum.
.
Kommer o bli såååå bra när allt är klart. Håller på o dealar med herr J om att få lite handräckning o snickra ihop en stadigare variant av portal som eventuellt skulle kunna härbärgera en maffigare ros.
En rosa helenae hybrida - honungsros.
.
Ja så nu vet ni vad jag pysslat med här hemma.... bäst o passa på medan järnet är varmt... snart nog tröttnar jag.... hahaha
.
OM ni vill veta VAD jag planterat i buskrabatten så kan jag meddela att det är 2 ölandstokar (ja jag vet... tristare buske får man leta efter, men de här blommar i rosa o DET är läckrare än de där gula man är van o se), en smultronschersmin, en gulbladig smällspirea, två vitblommande julrosor och en lilarosa julros (som jag hade sen förut men flyttade på), och sen några aklejor som jag hade i en annan rabatt och flocknäva (en blomma som jag snattat i kommunens plantering en tid på världen)

Kommentarer
Postat av: Helen

Nedrar i min låda vad du har legat i och fint blev det och det bästa av allt är att det bara kommer att bli finare och finare för varje dag som går imponerad

Postat av: monica

fint det blir:) vill me ha såna där liknande cafemöbler när vi sen flyttar till dalhem:)

2012-05-03 @ 17:45:11
URL: http://kockenstjej30.bloggplatsen.se/
Postat av: felicia - fotokobran

hoppas att du får en bra helg, endast några få dagar kvar nu! Sen kan man slappna av!:D

2012-05-03 @ 23:25:19
URL: http://fotokobran.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0