så blev man mätt i lilla maggen idag också

Fick inte äta 5 kotletter alldeles by my self... för tydligen hade det bara serverats pannkaka hos farmor o farfar...

Gjorde iaf potatismos och blomkålspuré till...

potatismos kan väl de flesta... man kokar potatis mjuk... (gärna mjölig sort) jag har hört nånstans att om man skivar potatisen innan man kokar den så blir den jämnare kokt o resultatet blir bättre.
En rejäl klick smör (i mitt fall bregott) o varm mjölk o så vispade jag ihop det med elvispen och ballongvisparna... blev skitbra... salt o lite peppar...

Blomkålspurén gör du såhär:
Ingredienser (4 portioner)
1 blomkålshuvud
2 dl grädde
1/2 buljontärning
1 nypa svartpeppar

Gör så här: Ansa blomkålshuvudet och skär bort blasten. Dela buketterna i jämnstora bitar, antingen med händerna eller en kniv. Skiva själva blomkålstocken i tunna skivor. Koka upp grädden, lägg i blomkålen. Smula i 1/2 buljontärning. Låt koka i ca 10-12 minuter. Ta av kastrullen från plattan. Mixa med en stavmixer till en pure (tillsätt ev lite mer grädde för att få rätt konsistens). Smaka av med svartpeppar.
Tips: För att variera den kan man ha i ex 2 dl riven ost eller hackade valnötter, bara du själv som sätter stop för variationsmöjligheterna;-)

Receptet googlade jag fram o hittade här
Min stavmixer fick fnatt o hakade upp sig så på min önskelista står nu en ny smidig handmixer.
Trodde att 2 dl skulle vara för lite eftersom det inte på långa vägar täckte blomkålen men som vi alla vet så kokar mjölkprodukter över väldigt lätt så den bubblade upp över buketterna o allt blev mjukt. Fick passa där o det var nära att bli bara blaj av det...

Kotletterna stekte jag med salt o peppar o sen la jag dem att koka i kött- och grönsaksbuljong tillsammans med lök, en skvätt äppeljuice och en sprutt ur ketchupflaskan och lite kryddor. Jag använde mig av paprika- och vitlökspulver. Kokade tills köttet var mört o benen började krypa ur kotletterna.
Struntade i att reda av till sås utan idag fick det vara sky.

Kommentarer
Postat av: Helen

Lät som en riktigt god middag och den där blomkålspuren måste jag helt klart testa inom snar framtid

2011-11-15 @ 08:05:07
URL: http://franminvraavvarlden.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0