fredag och lite fluffybutts

Brrr
 
Ja det kan man verkligen säga idag.
 
Vaknade och konstaterade att det kändes rätt svalt inomhus. 
 
Pelletskaminen hade stannat. Slut på pellets i den och det är bara slut kvar av pellets i mitt lager också. Alltså måste jag åka och handla mera.
 
Jag måste handla djurmat också. Jag börjar se botten på foderlådorna både vad gäller hönsmat och kycklingmat.
 
Men det är väl inte så konstigt kanske ...
Kycklingboxen med 27 (sist jag räknade) kycklingar. Nån har visst försvunnit de senaste dagarna. Kan vara katten som lyckats knipa en kanske. Hon var väldigt intresserad häromkvällen men jag slängde ut henne.
 
Den fjärde och sista ruvhönan för nu hade gått av sina ägg häromkvällen när jag kollade till dem. För det blev väl ensamt när alla andra var tvungna att pyssla med sina små. Efter ett antal försök att få henne att ligga kvar på äggen, jag flyttade till och med in henne med äggen i kycklingboxen men hon ville hellre samköra med trean och hennes små, så stängde jag resolut in henne i en kattbur. Äggen hade då blivit kalla ett antal gånger men eftersom det var mindre än en vecka kvar till kläck så ville jag inte bara ge upp hoppet. Och igårkväll hörde jag små pip under henne. 
Blandad kompott på färger. Jag hade ju gissat på fler svarta pycklisar men har bara sett de här tre än så länge. Vill inte lyfta o kolla när hon varit så tjafsig ändå på slutet. 
Välkommen lilla vän. Hoppas att du är en höna och att du är en grönvärpare. Man vet ju inte vad tuppen bidragit med för ägganlag liksom. De gick blandat grönvärpare och inte i gruppen som äggen kommer ifrån. 
 
Sorry för er bloggläsare som inte är så intresserade av höns. Haha ni får stå ut med det ändå. Läsa eller scrolla vidare liksom. Precis som på alla andra sociala media. 
 
Snart är de halvstora och inte alls lika gulliga och då blir det nog mindre såna här inlägg helt naturligt. Hehe
 
Igår var jag och fjanten till stan. Han fick lite pedikyr. Sist jag klippte klorna själv på honom så lyckades jag klippa i pulpan och sen har jag haft ångest för att fortsätta. Jag ville inte riskera vår relation för något som ändå är så plättlätt fixat på annat håll. Jag anlitade en tjej som driver ett hundcenter i stan. Hon gick i dotras klass under grundskoletiden. En kvart så var det klart. Jag sa att jag brukar klippa - ge godis, klippa - ge godis så hon gjorde lika och det gick  hur bra som helst. Så skönt att slippa varva upp mig och skapa fel känslor i både min och hans kropp. Han läser ju mig som en öppen bok.
 
Sen var vi till brorsan och passade de små medan de hade ärende på stan. Vi blev kvar längre än så såklart. Och sen kom en annan kompis över dit med sin treveckors bebis. Uj uj sa Kodjo. Vad ÄR det där. Den låter konstigt, luktar spännande och åker i en egen liten korg. 
 
Kort sagt så skötte fjanten sig kanon under hela kvällen. Massa ungar, massa ljud, liv och rörelse hela tiden. Men han la sig och slumrade till och med. Så stolt över han. 
 
De hade ett par målare över också när jag kom. Ena killen sa att det var en fin hund och så frågade han vad det var för sort. 
 
Det är  lika roligt varje gång. För när jag säger att det är en kelpie så ser man hur de verkligen inte har en aning om vad det är för ras. Endera frågar de faktiskt vad det är för nåt, eller så säger de bara jaha, tystnar och byter ämne. Haha. 
 
Jag bjuder på sängkammarfrisyren och dubbelhakan. Haha
 
Nä om jag skulle packa ihop mig och åka till stan idag igen då. Eftersom jag totalt glömde bort att köpa hem pellets igår när jag var dit. 
 

Kommentarer
Postat av: leila

Nä fy sjutton vad kallt. Bra du köpte pellets idag. Jag hade heller hört talas om Kelpie förrän Stina skaffa Kodjo :) ..Mycke hönsprat blir det men så är du en kycklingmamma också :) pusspår

Svar: Nä jag hörde talas om kelpie som ras för att sonens kompis hade såna hundar hemma.
Kalla mig M

2017-10-20 @ 20:26:22
URL: http://leilasfoto.se
Postat av: Stina

Men vilken kille som går på salong och fixar naglarna!

Svar: Haha ja like a boss. Han fick gå på salong innan jag gått på salong för nagelfix.
Kalla mig M

2017-10-20 @ 22:22:21
Postat av: Marianne

Kelpie är inte direkt en vanlig hundras, men jag kände och blev kär i en chokladbrun skönhet på 90-talet så därför kände jag till den.

Men jisses vilken kycklingmamma du blivit nu...haha,
Skönt att den sista hönan fick sina kycklingar, det där med befruktning, det beror ju helt och hållet på hur populär tuppen är hos hönorna, om de låter just han bli pappa...jag hoppas också på några grönvärpare....de tre som jag vet har cl till pappa, har inte börjat värpa än, de växer lite långsammare än de andra jag har, så jag är inte ens helt säker på att de är hönor, trots att de kläcktes i somras.

Svar: Haha ja jag är en riktig kycklingmamma just nu. Jo jag har också hört att hönans hämnd för att inte alltid kunna avstå påstigning är att helt enkelt skicka ut satsen igen. De gröna äggen är ju från min kompis och de hade redan slaktat tupparna. Men jag tyckte mig se nån slamkrypare i gruppen. Ska bli spännande hursomhaver. Det är andra färger på de gula kycklingarna också så jag hoppas på lite fina hönor sen.
Kalla mig M

2017-10-22 @ 00:08:34
URL: http://marresmams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0