När det är varmare i kylskåpet än utanför ...

När jag kom hem ikväll så stod ytterdörren på vid gavel.
 
Inte bra.
 
Aldrig bra.
 
Än mindre bra när det är -22°C ute.
 
Inomhus var det 3°C enligt pelletskaminen i vardagsrummet. Kökets termometer var frikostigare med värmen o sa 4.6°C.
 
Tjohoo så lagom glad jag blev.
 
Det här var vid sextiden. Jag fyllde i mer pellets i kaminen som slocknat och tände upp den. Sen kollade jag vattnet så det inte hade frusit. Eftersom brorsan var chauffören när vi hämtade hö o han skulle hem för att senare åka o jobba nattpass så kunde jag inte mkt mer göra just då. Min bil stod kvar i stan.  När jag kom hem vid 22-tiden så hade värmen gått upp med hela 7 grader och pelletskaminen flåsade alltjämt. 
 
Nu en timme senare är det några grader till varmare inomhus. Yttertemperaturen har dessutom sjunkit ytterligare några grader och termometern visar -24.5°C.
 
Jag gissar på att det blir en svår natt under dubbla täcken och frippla filtar (tre fyra stycken sisådär).
 
Endera har sonalyckan inte stängt dörren helt när han gått in och ut eller så har gammelhunden  släppt in sig själv. Kollohunden var med mig så han är helt oskyldig. 
 
Blommorna i hallen är rätt frostskadade o förlorade. Vattenskålarna hade frusit. Nu ber jag en bön för att rören upp till tvättmaskinen på ovanvåningen har klarat sig. De går nämligen inuti den vägg där kollohundens vattenskål står. 
 
Det är roligt nästan jämt.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0