promenad och prilliga hönshjärnor

Jag var inte på bra humör när jag vaknade idag. Och jag var tveksam till om det skulle vara så bra idé att gå på hundpromenad genom stan och avsluta med grillning vid folkets park men min vän L övertalade mig och väl på plats så kändes det bra. Av alla hundar som var med på promenaden så var det bara tre stycken som störde kollohunden nåt kolossalt mycket. Nämligen tre portusisiska vattenhundar. Och av nån anledning hamnade de hela tiden precis i  närheten utav oss när vi gick. En av de tre muppade sig mot kollohunden och DET kunde man ju faktiskt inte tolerera HUR som helst. Jag och min vän försökte hålla avståndet till det här sällskapet på två personer och tre hundar men de verkade gilla att hålla sig i närheten för tametusan hela tiden väntade de in oss eller gick ikapp. Och hundarna flaxade från sida till sida och läste tidningen ÖVERallt. De kunde nästan lika gärna tagit med sig rullkopplet som initiativtagaren skrivit skulle lämnas hemma. Men jag är stolt över fjanten. Han skötte sig med den äran så gott han förmådde från förutsättningarna. 
 
Jag lät han få jobba genom att han fick bära min packning i en packväska över ryggen. 
 
Tyvärr tog jag ingen kamera med mig och mobilen måste tömmas (igen). Men min kompis la upp den här bilden på insta och fb.
(foto: L.Almqvist)
 
Där kan man se mig och kollohunden med sin packning när vi är på väg till parken. 
 
Vi klädde oss varmt men det blev kallt ändå efter en stund när vi setat vid grillen. 
 
När vi skildes åt sedan så gav jag henne en påse ägg direkt från mina hönsor. Jag hittade nämligen en äggömma igen idag. På ett nytt ställe. De hade gömt äggen bakom en innerdörr som inte används. Jag har tittat där förut så de har inte legat så länge men 9 ägg var det. Från minst två olika hönapönor.
Prilliga hönshjärnor. De stora äggen är från Hedemorahönan. Lilla Mjupp Mjupp har blivit stor och börjat lägga ägg. Jag köpte henne på förra årets hönsbytardag och hon fick namnet efter hur hon lät som liten. Nu går hon mest och skrockar och klagar. Jag har sett på hennes slör att hon borde ha börjat lägga ägg. De har nämligen skiftat färg och blivit mkt rödare från att ha varit svartgrårosa.

Kommentarer
Postat av: Stina

Va duktiga ni är! 💕 Vet vilka portugeser du menar! Brukar vara på hundfiket när jag gick där med K... Old grudge alltså... Inte hans fel!

Svar: Aha, då förstår jag att han verkligen taggade så fort de tittade mot hans håll och gjorde inviter. Det var verkligen BIG dislike från hans sida. O han skötte sig med bravur. Några gånger bara som det blev överslag men det var lätt avbrutet. Han muppade inte mot någon, o inte först mot de här heller. Hon som drog ihop det här kände ju igen K men fick först inte ihop det med mig som förare. Men hon verkade nöjd med vad hon såg på hans beteende.
Kalla mig M

2017-02-11 @ 21:35:07
Postat av: Marianne

Kul med hundpromenad men mindre kul med osämja mellan hundarna, förstår att det var irriterande att de hela tiden hamnade nära er.
Men dessa hönor....mina värper duktigt nu men i redena....

Svar: Det kändes som om även människorna som höll i kopplena var ute efter att få provocera fram något. Som tur var så stannade de inte kvar för att grilla. Mina hönsor tycker nog inte att jag erbjuder bra reden helt enkelt.
Kalla mig M

2017-02-12 @ 00:00:05
Postat av: Anonym

Trevlig dag 😃😃😃😃

Svar: Absolut var det en trevlig dag och vi måste göra om det snart. Även om det inte är någon annan som drar igång nåt.
Kalla mig M

2017-02-12 @ 00:16:07
Postat av: Stina

Han har gått både nosework och på fiket hos Monika och hon vet ju att han flyttat. Hon brukar fråga om honom så hon blev nog glad att se honom live!

2017-02-13 @ 09:34:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0