Mmmm

 Alltså fy satan i gatan så god mat jag lagade idag.
 
Det började med en påse fodermorötter från Granngården faktiskt. Jag köpte hem en säck morötter och blev sugen på kålsoppa. Kålsoppa tänker du. Det är ju pasta o köttbullar med veckosallad på bilden. O jo det stämmer men det går via kålsoppan.
 
Sagt och gjort. Jag handlade hem ett vitkålshuvud och köttfärs.
 Jag googlade efter recept på kålsoppa och hittade ett par men inte det jag letade efter. Jag valde att ta inspiration av de funna recepten istället och svängde ihop grejerna till en soppa. Så när det blev dags för frikadellena så insåg jag att det var lite väl mkt köttfärs för att låta alla gå som frikadeller så jag fiskade upp hälften ur den kokande soppan och stekte dem klara i stekpannan. På med grädde, buljongtärning, mjölk- och mjölredning och spädde med vatten och en skvätt kålsoppespad. 
 
När jag smakade av såsen så bara kände jag att dagens mat fick lov att bli köttbullar i gräddsås och pasta. 
 
Medan pastavattnet kokade upp på vedspisen så slängde jag ihop en veckosallad av vitkål, morot, purjolök, äpple och saltgurka. 
 
Och nu har jag ätit och hamnat i mathimlen. Såå gott blev det.
 
Kålsoppan kan vi äta en annan dag och kanske frysa in lite av också. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0