Oh Lord

Usch vaknade nyss från en dröm.
 
Hur ofta har man en låt som skrålar sig genom drömmen? Som ett soundtrack.
 
Phil Collins - in the air tonight
 
Det var en otäck dröm även om inget otäckt utspelade sig. Det var bara känslan. 
 
Jag var hemma, här. Kollohunden var med i drömmen. Herr J också på ett hörn tror jag. Mest bara som en känsla att han var det. Egentligen var det bara jag o en massa djur.
 
Jag o kollohunden tittade ut genom ett fönster. Jag försökte få honom att skälla. Först bara för att vi busade. Sen såg jag räven på gårdsplanen o ville skrämma den. Jag bankade handflatorna mot rutan o försökte göra ljud med munnen för att trigga kollohunden att skälla. Men jag fick inte fram några ljud direkt. Bara mesvarianter. Inte ens bankandet på rutan funka.
 
Så kom jag på att det var öppet till ladugården. Farmor o farfar stängde alltid in sina katter där på kvällarna o över natten. För att inte räven skulle ta dem o de fick inte sova inne om nätterna. O nu var alltså dörren öppen. Jag har en kanin som fått flytta in där över vintern och när jag väl vågade mig ut i drömmen så hittade jag kaninen skuttandes där räven nyss stått. Jag gav henne ett äppelskrutt och fångade henne genom att ta tag i den kraftiga selen hon hade på sig. Hon var så arg att jag bar henne o försökte bitas. Väl i lagården såg det ut som det nu gör när det är omgjort till stall. Allt var städat o kaninens bur var också urstädad och tömd på halm o hö å först fick jag börja leta en lämplig bur. Jag hittade ingen som var stor nog eller hel nog. Därför började jag med att sätta kaninen i en kaninväska. Ja en kaninväska. Tänk dig formen av en droppe. En halv droppe eller en päronhalva. Med gummibotten typ. Dragkedjor runt nederkanten och från rumpan över ryggen för snabb in- och urlastning. Smutsvit canvas. 
 
När jag skulle gå ut så hade jag egentligen lagt mig för natten så jag hade bara virat ett täcke om mig. Det var där obehagskänslan dök upp i drömmen på riktigt. 
 
Jag vaknade o det tog mig en stund att inse att jag låg i sängen o att det bara var en dröm. Obehagskänslan hängde kvar. 
 
...
 
Nu ska jag försöka återgå till att sova o jag hoppas att jag slipper mer obehagliga drömmar. Brrrr
 
Uppdatering 07:45 - 08:48
 
Efter att ha läst igenom och insett att jag utelämnade vissa detaljer så kan jag själv göra en tolkning av drömmen.
 
Detaljerna jag utelämnade/inte orkade nämna missinassen.
 
Äppelskruttet var efter herr J. Jag har ett ensamt övermoget äpple kvar i fruktskålen och i drömmen hade herr J ätit upp det och lagt skruttet på kanten av köksbordet. Min första reaktion var irritation att han ätit upp det utan att fråga. Speciellt som han tillhör den delen av människor som bara äter frukt som fortfarande har sin krispighet kvar.
Kaninen fullkomligen kastade sig på skruttet så som en hund hoppar efter favoritleksaken när man har den i handen o var inte svårfångad. 
 
En annan sak som jag inte vågade skriva ens inatt, för känslan var fortfarande så stark, var en typ saccosäck som E hade. Vit fluffigt tyg. Hon hade satt något på säckens handtag. En hemsydd vit tag som hon sen skrivit på med grön tuschpenna. Det var en typ fyll i där det fattas text som vi föräldrar skulle fylla i den dagen hon inte längre fanns. Fortfarande jobbigt att skriva ner det. Som om nedtecknandet skulle riskera att nåt sånt hände. Den här säcken fanns också i lagårdsstallet. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0