As a man thinketh

Jag var på en föreläsning i dag genom jobbet. Om bemötande men även om inställningar och service.
 
En trevlig stund med en del igenkänning.
 
Föreläsaren var en man som bott i vår lilla stad de senaste 12 åren (tror jag det var). Han har skrivit en bok. Eller ja, han har översatt en bok som skrevs ursprungligen 1902 och som sista knorr fick vi veta att vi skulle få den boken med oss därifrån. De som ville fick den även signerad och han hade ritat upp ett balanshjul som vi skulle fundera lite på under den där en och en halv timme som föreläsningen pågick. 
 
Hjärtat symboliserade relationer. Tårtbiten med ett hjärta var om man var i eller inte var i ett förhållande. Den andra biten stod för barn, annan släkt och vänner osv.
Dollartecknet symboliserade status typ. Tårtbiten med huset stod för saker man hade och den andra tårtbiten med dollartecknet var reda pengar typ fonder, aktier o annat.
Klocksymbolen stod för tid. Tårtbiten med klockan stod för fri-tid. Tårtbiten med dollarteckenslappen symboliserade arbetad tid typ. 
Den sista symbolen föreställer ett hjärtslag och symboliserar hälsa. Fysisk hälsa och tårtbiten med huvudet symboliserar psykisk hälsa.
 
Vi skulle tänka på varje tårtbit och hur vi ville poängsätta dem utifrån våra egna tankar och känslor. Ju mer poäng desto fylligare hjulbit. Och så skulle vi tänka över vad vi vill förbättra under 2017 och så skulle han skriva i det i boken ihop med signeringen. 
 
Jag sa att jag behövde nog jämna till alla tårtbitarna lite o få bättre balans på allt. 
 
Han inledde ju med att berätta om hur det kom sig att han översatte den här boken till att börja med. Och jag tänkte att det skulle va intressant att få läsa boken och så kom det som en liten bonus på slutet att vi skulle få varsitt ex. 
 
Nästan som när man ser på tv på alla de här talkshowerna där Oprah, Ellen o alla de andra har överraskningar till sin publik i slutet av programmen.
 
Som alltid finns det ju folk som går på föreläsningar och har skyddsrustningen på och går ut med samma attityd som de gick in. Så trist kan jag tycka. Att hela tiden ha taggarna utåt och hela tiden fundera på vad baktanken med det här är då. De där som varit med i 100 år, som alltid vet bäst och här ska ingen komma och tala om hur de ska förändra sitt sätt att tänka för ingenting kommer nånsin bli bättre ändå.
 
 
 
Mind is the Master power that moulds and makes,And Man is Mind, and evermore he takesThe tool of Thought, and, shaping what he wills,Brings forth a thousand joys, a thousand ills: —He thinks in secret, and it comes to pass:Environment is but his looking-glass.

Kommentarer
Postat av: Anki

Tur att jag inte var på den föreläsningen, för idag hade jag varit en sån bakåtsträvare. Jag var inte på bra humör när jag lämnade jobbet kl 16.00 idag, en arbetskollega var orolig för mig hur jag egentligen mådde.. Nu mår jag bättre och fått tankat ny energi.. Dessutom slipper jag jobbet två dagar nu. 😊 Kraaam

2016-12-13 @ 22:10:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0