lördag 2 maj

Tröttat ut kroppen idag med trädgårdsarbete. För hjärnan är det avkoppling när jag väl kommit så långt som att det är dags att fylla med material att plantera i och placera ut plantorna. 
 
Det började strila ner ett sakta vårregn mitt i det jag höll på men jag lät mig inte hindras för det. När jag gjort så långt jag kunde för dagen så stod jag bara rakt upp och ner och tomstirrade framför mig i regnet en lång stund. Jag kände knappt regnet.
 
Men när jag sen gick in så kände jag hur kall jag hade blivit av att stå still. Jag drog igång kaminen och kröp ner i soffan under värmefilten. Så skönt att känna hur kroppen sakta tinar upp igen. 
 
I morgon är det hönsbytardag i krokarna. Jag vill så gärna åka dit och köpa några hönor och några ankor. Vi får väl se om jag kommer iväg. Herr J muttrar och säger att vi inte ska skaffa nåt mer som stjäl tid och energi när vi inte har ordning på nånting annat här hemma. Men jag vägrar lyssna på det örat. Jag har velat ha höns sen minst ett år tillbaka. Ja egentligen fler år men jag började tänka aktivt att skaffa hönor igen förra våren. För många år sen hade vi några hönor och nån tupp men sen åt räven upp dem. Största problemet är att jag inte längre har nån hönsgård att stänga in dem i. jag har grejer så jag kan bygga en. Jag har inget hönshus heller. Förut hade jag dem i lagården men nu är lagården ombyggd till stall och jag har lärt mig att höns och hästar inte ska samsas eftersom hästarna kan få loppor från hönsen. Men jaja, problem är till för att lösas. Och hönsbytardagen är ju som sagt var i morgon. 
 
För tre år sen bloggade jag om vad jag hade pysslat med på sistone i trädgården. 
Det var då det. Nu är det lite mer ogräs mellan skarvarna.
 
Jag har inga nya bilder att visa vad jag pysslat med de senaste dagarna. För mobilens minne är fullt. Jag måste rensa men jag har svårt för att slänga bilder. Ja, jag är hopplös på att slänga överhuvudtaget. Vare sig det är digitala bilder eller fysiska saker. Jag har ju som sagt var dubbla gener i ekorre. 

Kommentarer
Postat av: marianne

Det är avkopplande att peta i jorden, men inte i regnet väl? Hua

Höns är de bland de mer roliga djuren, jag har önskat mej ända sen jag var barn, och när jag flyttade hit kunde jag äntligen skaffa mina så efterlängtade hönor.
Nu har jag 10 hönor och en tupp, dessutom beställde jag 10 små kycklingar som ska hämtas i veckan.
Jag vill ha fler,som för några år sen, då vi hade bortåt 30 stycken :)

Svar: Det blidde 2 hedemorahönor o en tupp som är genbank. O 5 pycklingar (ja med P) som är okänt kön och blandras.
Kalla mig M

2015-05-03 @ 17:30:29
URL: http://marresmams.blogg.se
Postat av: Eva Trillian

Tänkte just skriva att jag hoppades att du kom iväg och fick köpt en höna eller två när jag ser i kommentarerna att det bidde så :) Kul! Hoppas vi får se bild så småningom!
Värmefilt - en klar höjdare!

2015-05-03 @ 19:40:58
URL: http://provtyckningar.blogspot.se/
Postat av: marianne

Kul...de där med att köpa kycklingar är spännande, tänk om det bara är tuppar....haha,
jag har beställt 10 små som ska hämtas i slutet på veckan.

Svar: Ja risken är rätt stor tyvärr. Men bara tanken på en grönläggare fick mig att chansa. Friskt vågat hälften vunnet liksom. ;)
Kalla mig M

2015-05-04 @ 10:35:21
URL: http://marresmams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0