seriöst?

För ett par månader sen ungefär var jag till vårdcentralen och tog lite prover eftersom jag kände mig trött och slut och misstänkte lågt blodvärde bland annat.
 
De vanligaste proverna togs och sen när jag fick mina provsvar så stod det att alla prover var normala men halsprovet visade lite bakterier. Jag ringde och ville ha antibiotika för det eftersom jag hade gått och dragit med halsont rätt länge och så frågade jag om just järnvärdet. Läkaren sa då bara att "ferrovärdet" var lite lågt men inte så mycket.
 
"Jaha, tack o bock då" kände jag lite grann.
 
NU idag av en händelse när jag pratade med en sköterska på vc så fick jag höra vad värdet faktiskt hade legat på. 
 
mitt hb hade legat bra på 135 eller vad hon nu sa (jag och siffror liksom) men järndepåvärdet som är lågt hos kvinnor om det ligger under 10 låg på 5. Eeeehh om inte det är lågt så vet inte jag. Och som sagt var, jag sökte för att kolla mitt järndepåvärde. 
 
*suck*
 
 
 
 
 
Här nedan har jag kopierat in ifrån den här sidan

Hb

Varje människa har sitt eget individuella Hb-optimum, som är normalt för just henne/honom.
Hemoglobinnivån (Hb) kan alltså variera mellan olika individer men kvinnor skall ha ett Hb som ligger över 120 g/L (gram / liter blod), män över 140 g/L och Hb för gravida ska ligga över 110 g/L. Ligger Hb under dessa nivåer har man järnbristanemi (blodbrist).
Ett Hb visar hemoglobinnivån i blodet men det säger ingenting om järndepåerna. Man kan ha ett bra Hb som ligger över den nivån som man bör ha men samtidigt ha för lågt järndepåvärde.

Järndepåerna

Vid järnbrist har man för lite järn i järndepåerna för att täcka behovet av produktionen av hemoglobin.

För att veta hur bra järndepåer man har måste man ta ett blodprov, Serum-ferritin. Om man som kvinna har ett Serum-ferritinvärde under 10, eller om man som man under 30 har man järnbrist och man har för lite järn i sina järndepåer.
Vid järnbrist har man för lite järn i järndepåerna för att täcka produktionen av hemoglobin.

Varför är det så viktigt att ha bra järndepåer?

Om man har för lite järn i järndepåerna ökar risken för att få järnbristanemi. Reserverna är slut.
Järnbrist kan också ge symptom, som svårt trötthet och koncentrationssvårigheter, yrsel och huvudvärk. Vid järnbristanemi kan man dessutom få symptom som anfåddhet och orkeslöshet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0