Det ena leder till det andra...

Jag satt och slösurfade på facebook och i en grupp om övergivna hus som jag är med i fick jag en ingivelse att följa en länk till lantmäteriet som någon la upp där.
 
Jag började söka på gamla kartor över den bygd jag bor i. Plötsligt ramlade jag in på gamla akter om laga skiften, ägobyten och avsöndringar. Och nyfiken som jag är så började jag genast nagelfara de gamla skrifterna efter mitt gårdsnamn såklart. Och plötsligt fanns det bara där. I ett köpebrev från 1904. Närmare bestämt den 20 december. 
 
Namnet säger mig inget. Det är vad jag vet inte nåt namn som finns i vår släkt men jag tänker försöka ta reda på mer helt klart. Iallafall var det himla roligt att få veta exakt NÄR gården fick sitt namn. 110 år sen. Wow.
 
350 kronor kostade det. Nu är det så att den här gården har två fastighetsbeteckningar så jag vet inte vilken utav de två fastigheterna som är den ursprungliga. Förmodligen den som huset står på. Logiskt sett, haha. När jag tänker efter så stämmer arealen bäst på den markbiten också.
 
Så nu förstår ni varför jag valt det namn jag valt på min blogg också. Det var för att knyta an till gårdens namn helt enkelt. 
 
Nu blev det ju svårt att gå o lägga sig. Jag vill försöka hitta något mer spännande i rullorna men klockan är mycket och det är en dag imorgon också. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0