det ena leder till det andra ...

Så har det hänt igen. Jag sitter och slösurfar och plötsligt är det något som fångar min blick och mitt intresse. 
 
Den här gången var det på instagram och jag satt och bläddrade genom de senaste bilderna från de jag följer. Ett av alla de hästkonton jag följer hade fått lite hårda kommentarer och jag blev nyfiken på vad det var för person bakom kommentarerna. Inne på dennes sida hittade jag en massa "lånade" bilder från nätet men en bild på en häststaty fångade mitt intresse. Det stod att statyn föreställde Secretariat. Självklart var jag tvungen att kolla upp om den hästen.
 
När jag googlade så ramlade jag in på books.google.se och hittade en bok om den här hästen. Så nu måste jag såklart läsa den. Jag ramlade in nånstans mitt i men precis där fanns en förklaring om hur det gått till att hästen ens kom att finnas. Problemet är att den finns visst bara på engelska och jag är inget fan av att läsa långa texter på engelska. E är den som läser böcker på engelska här hemma. ;)
 
Kopierat från wiki
"Christopher Chenery som ägde Meadow Stables och Ogden Phibbs som ägde Wheatley Stable bestämde sig 1968 för att singla slant om avkommorna till Phibbs galopphäst Bold Ruler. Phibbs vann och fick därför tillgång till de absolut bästa fölen från Bold Ruler och Chenerys ston. Chenery skickade genast över sina två bästa ston, Hasty Matelda och det som skulle bli Secretariats mamma, stoet Somethingroyal. Hasty Matelda och Somethingroyal fick var sitt hingstföl. Överenskommelsen hade varit att vinnaren i slantkastningen skulle få välja det bästa fölet. Phibbs valde Hasty Mateldas föl, vilket skulle visa sig bli ett lyckodrag för Chenery."
 
Ja det kanske inte är så konstigt att jag inte hade kläm på den här hästen eftersom han pensionerades samma år som jag föddes. 

Kommentarer
Postat av: Amanda & ridtravaren Lilleman

Låter om en bok som skulle kunna falla mig i smaken, men är inget fan av att läsa på engelska.

2015-04-14 @ 12:21:57
URL: http://bagheeraomalley.blogg.se
Postat av: marianne

Men va? På engelska? Jobbigt :(
Annars kunde den ha lockat mej också...åtminstone att bläddra i

Svar: Jag har tänkt försöka traggla mig igenom. Jag har sparat googlesidan där man verkar kunna läsa boken faktiskt. Vet inte om jag kommer att kunna läsa hela men jag har nu börjat läsa från början. Jag har så svårt att släppa o gå vidare när det är nåt ord jag inte förstår eller inte känner igen o då blir jag fast där ett tag och flytet i läsningen försvinner.
Kalla mig M

2015-04-14 @ 17:25:34
URL: http://marresmams.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0