fototriss - skyltar

Var ett tag sen jag var med och fototrissade.
Veckans fototriss handlar om skyltar och jag gjorde som så att jag helt enkelt fotade av skyltar som jag passerar på min väg hem från jobbet. 
 
Haha ja kanske lite latmansvariant men den får duga ;)
 
Först ut har vi den gamla festplatsen och idrottsplatsen
Där har mången kamp utspelats. Både kring dansbanan när pojkarna slogs om flickornas gunst och på fotbollsplanen som ligger i direkt anslutning.
 
Vid en badsjö finns en skylt och det är inte skylten som visar att det är en badplats jag tänker visa utan en annan lite mindre vanlig skylt.
Minnesstenen är rest till minne av en avrättningsplats som var belägen en bit in i skogen från vägen.
Den sista avrättningen skedde 1829 och historien bakom låter som följer:
En pojke hade på väg hem till Möklinta med sin skjuts blivit stoppad av drängen Anders Larsson Sjöberg som bett att få åka med en bit. Pojken blev under färden misshandlad av Sjöberg men klarade livet genom att spela död. Efter ett par dagar kunde våldsverkaren gripas nere i Badelunda och han häktades. Sjöberg som stulit både häst och kärra dömdes till halshuggning för rån. Trots nådeansökningar kom domen till verkställighet. Den 19 december 1829 ägde exekutionen rum.
Jag bjuder på en bild av själva stenen också. Texten ovan har jag kopierat från informationstavlan som fanns strax bredvid men fotot blev för dåligt för att kunna postas.
 
Den sista skylten har också ett mått av spänning i sig.
Bommarna var nerfällda när jag kom fram till järnvägsövergången och jag tyckte att jag skulle passa på att ta en bild av informationsskylten som hänger ovanför. 
Som ni kan se var bommarna på väg upp igen då för innan jag hade kommit så långt i min tankeverksamhet så hade tåget hunnit passera
 
 
 
Vill ni se fler fototrissar på temat klickar ni på länken högst upp i inlägget

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0