tankar kring fröer

Jag har setat o bläddrat i Impectas katalog... men det finns ju hur mkt som helst som lockar... o plånboken är definitivt inte i samma liga som mitt ha-begär.

O så är det ju faktiskt så.... jag suger på att verkligen få fram plantor från fröna jag köper.... många gånger kommer de liksom inte ens ner i nån jord... o de gånger jag sått så gror de inte alltid... o det finns många faror på vägen för en liten grodd fram till en vuxen planta... torka, översvämning, ohyra, katter som använder jordlotten till toalett, hund som trampar o förstör, häst som trampar o förstör, fåglar som tror att grodden är nåt godare än bara en liten grodd, andra plantor som utan hämningar brer ut sig o kväver de små bebisplantorna....

Ska jag vara ärlig så är det inte alltid jag ens får vanliga ringblommefrön att gro som jag vill....

O ett annat problem: jag brukar glömma VAR jag sått, o VAD jag sått

I år är lockelserna bland annat:
Vallmo
Akleja
grässorter (de lever farligt redan som grodd pga glömskan, jag tror att det ogräs)
Rosenskära
Ringblommor

Jag har också börjat snegla på grönsakssortimentet. O tro mig, det måste vara åldern... förr var jag mer ljummen i min inställning till grönsaker... de var mest bara jobbiga... nu börjar jag på att drömma om allt gott man får ut från det.
Det finns ju runda morötter, avlånga tomater, pumpa som har ett innanmäte som ser ut som spagetti, mangold i regnbågens alla färger, lök på längden o tvären....

O så har vi gröngödslingsväxterna som också funkar som bi-foderväxter... de blommar ofta rikligt o luktar gott.
En vallmoknopp
knoppen nästan utslagen

Honungsfacelia underbar gröngödslingsväxt o tillika bi-foderväxt



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0