åskmuller, solregn o mat direkt från landet

Det blev sen lunch för mig.... kände mig lite låg o på hemskt dåligt humör fast jag var ensam här hemma... o gick en sväng i trädgårdslandet. Fick se att ärtorna kommit igång rejält så jag plockade en hel hög med ärtskidor o så drog jag upp några morötter när jag ändå var där.

Det blev lagom att koka lite färsk ärtsoppa. Slängde i en snutt persilja också...

Så här gjorde jag
Ärtor o slantade morötter kokas i vatten med lite salt tills morötterna mjuknat
Sen hällde jag på en rejäl skvätt grädde o lät det koka en stund till
en skvätt mjölk för o få mera vätska till grönsaksmängden
redde av med lite mjöl vispat i mjölk o lät det tjockna till
en äggula fick runda av smaken o reder också soppan lite grann
smakade av med mera salt o en pyttedoft av vitpeppar.

som bomull i magen =)

Nu är jag lite gladare i sinnet... sonalyckan har kommit hem från skolan o solen skiner för stunden men nyss vräkte regnet ner FAST solen också sken. NU mullrar åskan lite hotfullt då o då så jag tror att jag drar ur modemet o hittar på nåt annat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0