lite ditt o lite datt....

Den här tiden på året är helt enkelt den mest underbara av dem alla... skulle vilja ta en veckas semester för o hinna med o njuta o fixa.

När det bryter i grönt i björkarna men fortfarande så underbart ljusgrönt att det nästan gör ont i ögonen. När fälten börjar grönska, också i sån härlig grön nyans. En fräsch grön nyans.

Hästarna går i hagen o naggar av det nya späda gröna o så varvar jag med hö så de inte får för mkt grönt på en gång.

Började mocka ur boxen idag... huvva så tungt det blir... sisådär 30 cm hårt packad o genomsurt pissig halm. Det var länge sen det ballade ur så man inte längre kunde mocka ur hästbajset utan helt enkelt fick blunda o ströa ett nytt lager halm högst upp o låtsas som ingenting - permanentbädd kallas det visst. Men nu ska den ut... o göra nytta i trädgården. Jag ska göra min nya rabatt.... äntligen.

Den ska bli cirkelrund (har redan konstaterat att jag gillar cirklar) o ungefär 3 meter i diameter. Som vanligt tänker jag göra den i fuskvariant... dvs, jag gräver inget utan bara slänger på tjockt med halm o hästskit. Så tjockt att det sen mer eller mindre kväver gräsmattan där under. Tjockt o packat ska det bli... o sen lär jag ut på stenjakt igen... måste ha lite fina stora bumlingar som kant runt om.


Det är här jag tänkt mig den nya rabatten

O det som är där nu ska ju bort först såklart... lite har jag redan tagit bort. Hade pallkragar där som var bara ogräsbevuxna numera... o den högra pinnen har härbärgerat en humle... den har jag grävt upp... ja den var placerad i en hink då humle har rötter from hell.... den ska ner igen nån annanstans. Vart vet jag inte än dock. O den vänstra pinnen har funkat som stöttning till höstrudbeckian som alltid lägger sig.

Har lärt mig läxan o tänkt på att det MÅSTE gå o komma fram med gräsklipparen mellan komposten o rabatten... har inte kunnat klippa ordentligt mellan komposten och pallkragarna nånsin... hmmm

Sen kan jag ju säga att J skulle bli jätteglad om jag städade bort allt bråte där bakom också... men var ska jag då förvara det tro????

Mja, en sak i taget... =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0