Ängshö o vetehalm o lite annat smått o gott...

Usch o fy så kallt det känns ute.... iaf så här på morgonen innan solen hunnit värma lite.

Elin tog aldrig ut nåt vatten till hästarna i morse. Annars har hon varit duktig o fixat med dom på mornarna och på kvällarna också. Hon har träningsvärk efter gymnastiken igår så det får väl vara henne förlåtet.  I och med detta så gav hon inget morgonhö heller. Så när jag skjutsat Johan till bussen så var det fyra HUNGRIGA pållar som väntade på käk. Eller rättelse... det var tre småhungriga o en jättehungrig som väntade på käk.

Småponnysarna är ju så vana att käket drygas ut med halm mellan varven så de tuggade väl lika förnöjt på halmen jag la ut i hagen igår som de gjorde på höet innan det tog slut fram på småtimmarna. Men Lilleman visade med all önskvärd tydlighet att han var putt på den "dåliga" servicen. Snacka om att den pållen är matvrak.

Eftersom han fortfarande står i egen "kuppe" på natten så fick han snällt stå o vänta medan jag la ut frukosten i hagen. Brukar dela upp i måååånga små högar så att alla ska få äta o dessutom stimulerar det hästarnas födosök så de rör sig lite mer i hagen.
Under tiden stod Lillen o försökte gräva sig ut från sin fålla tror jag för han skrapade frustrerat i marken med framhoven.

En annan sak jag upptäckt är att han inte gillar grimman nå värst mkt. Fastän han inte hade nå käk o jag skulle ta ut honom till hagen med käket så gick han undan från mig o grimman. Flera gånger så gjorde han så. Fast jag bara stod stilla o kallade på honom. Till slut fick jag väl hämta honom istället då han blev så frustrerad över att Gnistra stod två meter bort o käka att han tänkte forcera trästaketet istället för att gå till mig.

Passade på att mocka hans box o natthage också.... konstaterade att han skiter precis där han står. Står han o äter så lyfter han på rumpan o skiter där han står.... shettisarna går iväg en stund för att göra sina behov o sen går de tillbaka till käket o fortsätter.
Antar att det har o göra med att han tillbringat sina senaste år uppbunden i spilta på Sorf.

Kommentarer
Postat av: Anna B

Mina står också i stallet över natten, men när det blir lite mindre snö har jag tänkt bara ta in dem på kvällen - så de får äta sina mineraler-i-betfor var och en (annars stjäl Athos av Mumlan, och man vill ju ha koll på vad de får i sig) - så får de gå i lösdriften resten av dygnet. Tror de trivs bättre med det, både bätte luft och att de kan röra sig nästan hela dygnet istället för bara halva...



Själv är jag för slö för att gå och lägga hö lite här och där i hagen (pulsa i snö...?)- så de får på samma ställe dit det är rejäla stigar...! Innan kylan hade jag ett par höställen (på berg & kullar) där det var mindre sankt och inte blev så nedtrampat. Så det får väl bli så igen när snön kommer bort. (ibland känns det som "om" snön kommer bort!)

2010-03-16 @ 11:56:41
URL: http://trollmors.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0